
З розвитком технологій життя людей спрощується з кожним роком. Замість походу в магазин можна замовити доставку їжі додому, комунальні платежі – сплатити онлайн, а важливі документи можуть зберігатися в одному додатку на смартфоні. Не оминає прогрес і навчальні заклади. Нерідко можна почути на якій-небудь лекції дзвінкий стукіт по клавіатурі ноутбука замість звичного шурхотіння зошита.
Але чи так це ефективно? У цій статті читайте про види та способи конспектування, а також про те, як писати конспект, щоб він приносив максимум користі.
Що таке конспект?
Конспект – це зовнішній носій інформації, яким можна скористатися для відновлення загальної картини та навіть деталей лекції. Найчастіше цю інформацію можна знайти й в інших носіях, таких як підручники, журнали, відкриті інтернет-джерела. Виникає питання: тоді навіщо конспектувати? Відповідь очевидна – коли ви записуєте за лектором, частина інформація відразу відкладається у вас у голові та надалі її легше використовувати. Добре оформлений конспект збільшує шанси успішного складання іспиту.
Читайте також: Як написати реферат?
Як ефективно вести конспект в школі?
Багато дітей у школі ще не вміють синтезувати інформацію та виділяти з неї важливе. Конспекти виглядають сірими, весь аркуш списаний почерком, з якого складно щось зрозуміти. Але від правильного оформлення конспекту залежить продуктивність учня та навіть якість його знань. З деяких предметів учень або студент може підготуватися до іспиту лише на основі своїх записів, навіть не користуючись підручником.
Нижче наведено кілька рекомендацій, завдяки яким конспектування стане більш ефективним:
- Не записуйте дослівно. Це не варто робити хоча б з тієї причини, що найчастіше цей навчальний матеріал можна знайти у відкритому доступі (наприклад, у підручнику). З усвідомленим конспектуванням пов'язано кілька розумових процесів: питання, що виникають по ходу, інсайти, ваша оцінка цієї інформації, приведення контраргументів (якщо ви з чимось не згодні). Залежно від підготовки учня щось одне може переважувати. Наприклад, спочатку буде багато питань, а коли учень більш підготовлений, переважають критичні думки.
- Виділіть структуру. Найчастіше лекцію можна розділити на такі елементи: питання, факти та докази, висновки. Крім висновків, які озвучує викладач, важливо також мати свої міркування на цю тему. Розуміючи загальну структуру матеріалу, вам легше сприймати вхідну інформацію, не пропускати та виділяти для себе найважливіше.
- Агресивно форматуйте. Якщо ви працюєте з електронним джерелом – використовуйте курсив, підкреслення, змінюйте розмір, жирність шрифту, використовуйте маркери та кольорове виділення. Якщо це запис від руки – пишіть прописом, друкованими, великими літерами, малюйте, користуйтеся текстовими маркерами. В обох випадках робіть відступи між абзацами, підзаголовки. Це все допоможе легко сприймати інформацію. У зошитах не пишіть у кожному рядку, щоб про всяк випадок було місце, куди можна щось дописати й допрацювати замітку.
- Перечитуйте конспект одразу після написання. Якщо є можливість, приділіть цьому 3-4 хвилини. Пробіжіть очима по тексту, виділіть те, що забули. Навіть якщо здається, що ви погано структурували текст, це був для вас досвід. Наступного разу вже приблизно розумітимете, де скільки місця залишити, на чому ставити акцент, а що можна навпаки пропустити.
- Використовуйте свої умовні позначення (shorthands). Це можуть бути будь-які зручні для вас скорочення, які ніхто інший навіть не зрозуміє. Головне – щоб вам було зручно, адже конспект ви пишете лише для себе. Такі скорочення можна розписати на початку зошита, теми або просто виписати на окремий листок і вкласти в конспект.
- Перевірте себе. У підручнику після параграфа з відповідною темою завжди є запитання для перевірки. Якщо відповіді на якийсь із них немає в конспекті, обов'язково її допишіть.
Іноді конспектів для підготовки до іспитів буває недостатньо, тому на платформі BUKI можна знайти репетитора з потрібного для учня предмета.
Як писати конспект в університеті?
Вести конспекти по-старому від руки важче і займає більше часу, ніж друкувати на клавіатурі. Загалом студент може надрукувати у 2,5 раза більше інформації, ніж він записуватиме те ж саме від руки. Тим паче якщо у студента поганий почерк, то набраний текст на ноутбуку легше розібрати. Але чи справді електронний формат конспектів кращий за паперовий?
Ще у 2014 році американськими вченими з Принстонського університету було проведено дослідження, що довело перевагу записів від руки над клавіатурою. Студентів, які брали участь, розділили на дві групи: в одній лекції конспектувалися від руки, в іншій – друкувалися на клавіатурі. Зроблені конспекти у студентів забирали, і за тиждень треба було скласти іспит.
Результати показали, що учасники тієї групи, де велися конспекти від руки, набирали вдвічі більше балів. Варто зазначити, що конспектування від руки спрямоване більше на переміщення інформації в довгострокову пам'ять. Провівши іспит одразу після лекції, результат в обох груп був приблизно однаковим.
Є два види конспектування: генеративне (generative note-taking) та негенеративне (non-generative note-taking). Генеративне має на увазі запис своїми словами, перефразування, акцент лише на основах чи навпаки якихось деталях, малювання інтелект-карт. Це дозволяє обробити почуту інформацію.
Під час негенеративного конспектування ви записуєте за лектором практично все слово в слово. Очевидно, що, використовуючи другий спосіб, у вас навіть немає часу подумати над матеріалом. Часто студенти не усвідомлюють, що вони записують. Друкуючи конспект на клавіатурі, ви не маєте того тимчасового обмеження, яке дозволяє вибірково обробляти інформацію та записувати тільки найголовніше. У дослідженні, зазначеному вище, для обох груп була одна умова – не писати слово в слово. Однак, навіть генеративне конспектування на ноутбуку не принесло користі студентам під час іспиту.
Може здатися, що детальне конспектування – це перевага над старим звичним способом запису від руки. Але ціна такої переваги – більш поверхневе розуміння матеріалу, а також швидке забування. Тому синтезування та перефразування інформації допоможе досягти вищих навчальних результатів.
Читайте також: Як написати СV для вступу за кордон?
Як оформити конспект?
Для ведення конспектів підійде зошит на кільцях або байндер (тека з кільцями). У ньому зручно писати, оскільки всю інформацію можна структурувати. Це замінить кілька зошитів з однієї дисципліни, де в одній ви пишете конспекти, в другій – практичні. У байндері можна впорядкувати всі аркуші, роздрукувати та прикріпити якийсь додатковий матеріал (статті, ваші питання викладачеві, розклад занять, дедлайни та інше).
А якщо купити товстіший байндер, то за допомогою листів-розділювачів у нього взагалі можна вмістити кілька предметів.
Позначте на початку зошита свою палітру нотаток. Це можуть бути липкі стікери-закладки або текстові маркери – наклейте кожен колір (або зробіть штрих маркером), а навпроти підпишіть, що він означає. Наприклад, рожевий маркер – це терміни, які варто вивчити, блакитний маркер – що вам потрібно зрозуміти та запам'ятати, зелений – яку літературу варто прочитати тощо. У тілі конспекту використовуйте також:
- Заголовки. Їх можна виділяти кольоровими маркерами чи великими літерами.
- Ключові моменти або підтеми. Виділяйте їх по ходу конспекту, а також під заголовком у вигляді списку (як зручно).
- Таблиці. Так ви систематизуєте певний матеріал, і його буде легко сприймати.
- Ілюстрації. Можете малювати їх самостійно, якщо у вас є художні навички, або ж роздруковувати картинки та вклеювати у зошит.
- Акценти. Виділяйте нові терміни, поняття, дати та інший важливий матеріал. Таке оформлення конспекту дозволить швидко знайти найголовніше.
- Стікери-закладки. Вони допоможуть швидко знайти у зошиті потрібну тему.
Рекомендації, розміщені вище, застосовуються також до конспектів в електронному вигляді.
Додатки для ведення конспектів
Не всі викладачі дозволяють приносити на заняття електронні ґаджети. До того ж під час роботи з ними є свої недоліки. Але якщо ви надаєте перевагу мобільності та роботі з технікою, то нижче для вас наведені 3 додатки для конспектів, які зроблять роботу максимально зручною та корисною. Кожен з них можна використовувати як на планшеті, так і ноутбуку.
Але працюючи з планшетом і стилусом, ви використовуєте генеративне конспектування, як з ручкою та зошитом (що в рази ефективніше за ноутбук):
- Goodnotes. Ця програма підходить для iOS та Mac. Додаток дозволяє швидко вставляти картинки або таблиці (і відразу їх редагувати за необхідності), робити пошук потрібного слова по конспекту. Також зручною є можливість структурувати всі записи: ви можете задати тему конспекту у вигляді заголовка, а потім за змістом шукати конкретний матеріал. Тут можна зберігати навчальні текстові матеріали (або робити скан, якщо у вас просто роздруківка) і форматувати їх: робити виноски, позначки, виділяти текст, вписувати визначення нових термінів.
- OneNote. Ця програма входить до пакета Microsoft Office, і нею можна користуватися безплатно. Одна з головних переваг – це зручність зберігання конспектів, що завантажуються у хмару. Таким чином, доступ до них можливий із будь-якого синхронізованого пристрою. Матеріал можна структурувати, створювати окремі блокноти, розділи, сторінки. Програма дозволяє шукати потрібне слово не тільки в тексті, а й на картинках, а також в аудіоматеріалах. Після конспектування ви можете відредагувати текст, щоб було зручніше вчити: виділити потрібне, видалити зайве, вставити додатковий матеріал і т.д. Якщо раніше, наприклад, у вас були рукописні записи, їх можна засканувати та зберігати всі конспекти разом.
- Notability. Функціонал цієї програми практично такий самий, як і у вищеперелічених. Підходить для iOS та Mac. На слайдах можна відразу робити позначки від руки (стилусом). Якщо є аудіозапис лекції, то при натисканні на будь-яку замітку з поточного матеріалу, відтвориться відповідний уривок. Пошук зручно здійснювати завдяки закладкам. Під час лекції ви можете сфотографувати якийсь елемент (наприклад, слайд з презентації або схему на дошці), обрізати й анотувати його.