Для чого під час навчання дошкільнят варто використовувати методику Діаграму Ейлера-Венна

Thu Jun 19 2025 05:25:02 GMT+0000 (Coordinated Universal Time)

Діана С.

Сучасна вітчизняна система дошкільної освіти покликана до якісної модернізації освітніх підходів щодо навчання та виховання дітей дошкільного віку. Для цього педагоги та науковці запозичують оригінальні методи та прийоми навчання у зарубіжних та вітчизняних педагогів-новаторів, щоб вдосконалити та осучаснити освітній процес в українських закладах дошкільної освіти.

Багато науковців протягом декількох минулих століть рекомендували розвивати логіку за допомогою схем з геометричних фігур. Найбільш грунтовніше був аргументований даний метод математиком та фізиком Леонардом Ейлером і логіком та філософом Джоном Венном, тому в наш час цей метод навчання дітей логічно мислити носить їхнє ім’я – «Діаграми Ейлера-Венна». Діаграми Ейлера-Венна – це фігури на площині, які ілюструють перетин і об'єднання множин. Як фігури, найчастіше використовують кола, але можна розглядати квадрати, прямокутники й інші фігури. Сам Л. Ейлер, зазначав, що «вони підходять для того, щоб полегшити наші міркування». За допомогою кругів вчені зобразили співвідношення між множинами дійсних чисел, які вивчаються у шкільному курсі математики. Українські науковці, такі круги переформатували, для роз’ясненням дітям дошкільного віку не лише математичних понять, а й також для кращого усвідомлення явищ у довкіллі та соціумі. Перший рівень: завдання з відповідями, які допоможуть зрозуміти, як малюки вперше знайомляться з методикою спрощення складних математичних і логічних завдань. Наприклад: серед предметів: груша, лайм, лимон. В перший круг – треба помістити жовтий фрукт, в другий круг – кислий фрукт, по середині на перетині: те, що є і жовтим, і кислим. Середній рівень: завдання ускладнюються тим, що використовується більше множин. Наприклад: Дитині пропонуються: червоне плаття, ялинкова червона іграшка, зелена кофтинка, червоний кубик. В перший круг – треба помістити одяг, другий круг – щось святкове, третій круг – червоний предмет, на перетині кладеться те, що відповідає трьом критеріям. Складний рівень: потрібно забрати один круг з предметом, який не відповідає критеріям предмета в центрі. Наприклад: кладеться три круги, на перетині кладеться червоний гумовий м’ячик. Перший круг – має предмет червона машинка, другий – має предмет кругла намистинка, третій – має предмет дерев’яний кубик.

Використовуючи Діаграму Ейлера-Венна у дошкільному віці – діти дошкільного віку опановують наступні елементи логічних дій: аналіз об’єктів з метою виділення ознак (істотних та неістотних); синтез – складання цілого з частин; вибір основних критеріїв для порівняння, класифікації об’єктів; встановлення причинно-наслідкових зв’язків; вибудування логічного ланцюжка. Оволодіння методом вирішення завдань з допомогою Діаграми Ейлера-Венна формує у дитини здатність аналізувати, порівнювати, розвиває мисленнєву діяльність.

Використання методу  «Діаграми Ейлера-Венна». в роботі педагога дозволяє трансформувати розумову діяльність у більш захоплюючий і барвистий процес пошуку істини, який актуальним буде на заняттях різних типів, що робить даний метод універсальним інструментом в системі роботи сучасного закладу дошкільної освіти.

Отже, дошкільний вік є важливим етапом у становленні різнобічності особистості. Важливо максимально використати цей сприятливий період для того, щоб закласти надійне підґрунтя для формування фундаментальних рис характеру особистості, що розвивається.. Виховання сучасних дошкільників повинно мати особистісно-орієнтовний характер.Адже життя дитини дошкільника та педагога (за Е. Бехом) повинно бути «повноцінне, емоційно-насичене і суспільно значуще, сумісне, творче життя педагога і вихованця, яке відповідає їх основним соціогенним потребам». Для того, щоб таке «життя» давало позитивно якісні результати у навчанні та вихованні дітей дошкільного віку варто застосовувати окрім традиційних також новаторські методи навчання і виховання, які вдосконалять освітній процес. Для цього необхідно дотримуватись принципів єдності та цілісності виховного процесу, тобто взаємозв’язку завдань, методів і засобів виховання: послідовність, систематичність, повторення вправ і раціональний їх розподіл в часі.

Сподобалась стаття? Оцініть

5

На основі відгуків 2 користувачів

Діана С.

Автор та репетитор на BUKI: Діана С.

Весь час проходжу різноманітні курси, семінари та вебінари для того, щоб навчання було продуктивнішим і цікавішим. Враховую індивідуальні якості учня.

Інші блоги автора

Шукаєте репетитора?

На BUKI відправляють заявки на співпрацю з репетитором кожні 4 хвилини. Та вже 650000+ учнів знайшли викладача. Бажаєте приєднатись до них?

Підібрати репетитора

BUKI

Платформа, що об’єднує репетиторів та учнів

Створити профіль репетитора