Для нормального розвитку дітям необхідно багато рухатися: стрибати, бігати, ходити… Під час занять малюк сидить, а це створює велике фізичне навантаження. У дитини знижується працездатність, погіршується самопочуття, можуть проявлятися негативні емоції. Учень втомлюється, не може зосередитися на виконанні завдань. Йому складно висидіти цілий урок. Тож без різного роду розвантажувальних вправ не обійтися. А на онлайн-заняттях це особливо актуально.
У школі на уроці учні можуть виходити до дошки, об’єднуватися в пари, працювати в групах. Цим самим змінювати положення тіла, рухатися, зменшувати втому. При навчанні ж онлайн діти багато часу проводять, сидячи за комп’ютером. Тож їм вкрай потрібні фізкультхвилинки, паузи та руханки, адже вони позитивно впливають на емоційний стан, покращують настрій, відновлюють працездатність, зменшують статичні навантаження, попереджаючи порушення постави. У комплекс вправ можна включати елементи рефлексотерапії. Це активізує роботу внутрішніх органів, регулює м’язовий тонус, знижує нервово-психічну напругу. Бажано включати вправи дихальної гімнастики. Вони дають оздоровчий ефект, викликають у дітей емоційний підйом, поліпшують кисневий обмін.
Такі фізкультурні паузи слід проводити через кожні 10-15 хв заняття. Але слід зважати й на індивідуальні особливості дітей. І при перших же ознаках втоми потрібно робити невеличкі перерви. А якщо ж діти добре, зосереджено працюють, не треба переривати роботу, бо можна розсіяти увагу дитини і потім зосередитися на завданні буде складно. Краще зробити фізкультурну паузу пізніше.
Фізкультхвилинки тривалістю 2-3 хв включають 3-4 вправи, які діти знають і можуть з легкістю виконувати. Кожна вправа повторюється 3-4 рази. Через деякий час вправи треба змінювати, та улюблені можна час від часу повторювати.
Основні завдання фізкультхвилинок:
- повернути працездатність;
- зняти м’язову і розумову напругу;
- попередити порушення постави.
Фізичні вправи під час онлайн-занять повинні включати в себе вправи для постави, для очей, шиї. Їх доцільно проводити під музику. Цікавою в цьому плані є гра «Письмо в повітрі». Можна запропонувати дитині написати в повітрі носом числа, букви або й цілі слова. Букви мають бути великі, треба добре повертати головою, не рухаючи тулуб. А ще цікавіше й корисніше – писати різними частинами тіла: підборіддям, головою, правим плечем, лівим плечем, аналогічно ліктями, колінами, ногами по черзі. Можна писати навіть «хвостиком».
Під час навчання онлайн особливо важливо включати вправи для відпочинку очей. Їх потрібно виконувати, не дивлячись на монітор комп’ютера. Корисно поводити очима вгору-вниз, вліво-вправо, подивитися довкола, поглянути у вікно, кілька секунд постояти із закритими очима. Можна пограти в гру «День і ніч».
Діти з більшим ентузіазмом та захопленням роблять фізкультхвилинки, якщо вони супроводжуються віршами, потішками. Героями таких віршів можуть бути улюблені герої мультфільмів, тваринки чи іграшки.
Ось зразок віршованої фізкультхвилинки для очей:
Кіт Васько
Сплять маленькі кошенята
Всі заплющили оченята.
А Васько не хоче,
Він розплющив очі!
Подивився вгору, вниз,
Поводив очима скрізь.
І праворуч, і ліворуч,
Перевірив: вуха поруч!
Знову вгору, знову вниз,
Лапою помацав ніс.
Ось і вправа закінчилась.
Очі ваші не втомились?
Малята дуже полюбляють виконувати вправи під музику, танцювальні рухи. В інтернеті можна знайти велику колекцію відеороликів та використовувати їх для проведення динамічних пауз. Вчителю потрібно теж виконувати вправи разом з дітьми. І вчителю корисно, і учням цікаво!
Тож не забуваймо вчасно робити фізкультхвилинки, і тоді навчання буде ефективним і корисним для здоров’я!