Типи конспектів та їх оформлення
Конспектування уроків - це важлива практика, яка сприяє кращому засвоєнню матеріалу та підготовці до майбутніх викликів. Може принести багато користі як учням, так і студентам. На жаль, якщо для студентів конспект - щось самоочевидне, то мало хто з учнів виділяє їм увагу.
Для чого саме варто конспектувати уроки?
1) Збереження інформації
Конспекти допомагають зберегти отриману під час уроків інформацію. Особливо корисно, якщо є намір повертатися до цієї інформації в майбутньому для підготовки до іспитів або додаткового вивчення матеріалу.
В моїй практиці траплялись ситуації, коли учню складно згадати пройдений на минулому уроці матеріал. Що ж казати про матеріал, вивчений за кілька тижнів до того?! Ведення конспекту усуває цю проблему.
2) Розуміння матеріалу
Під час конспектування учень активно обробляє інформацію, вибирає головне і формулюєте її своїми словами, що сприяє розумінню (на противагу 'правилу тьох 'з'': 'зазубрив, здав, забув').
3) Підготовка до іспитів
Якщо конспект не вівся, не зовсім зрозуміло, які саме теми слід готувати. І зовсім інша історія, якщо віся: в такому разі він стає відмінним джерелом інформації для підготовки.
4) Оптимізація часу
Одна річ, коли для повторення матеріалу треба прочитати 10 сторінок підручника (перечитування всієї лекції або підручника вимагає значних витрат часу), і зовсім інша - прочитати 10 сторінок конспекту.
5) Підвищення активності на уроці
Те, що учень присутній на уроці фізично, зовсім не означає, що він що він присутній тут думками. Думки можуть 'літати в хмарах' або в улюбленій грі 'ворлд оф тенкс бліц'. Натомість конспектування вимагає активної уваги до слів викладача. Це значно підвищує якість взаємодії на уроці.
6) Розвиток навичок самоорганізації та критичного мислення
Конспектування розвиває навички самоорганізації. Ведучи конспект протягом тривалого часу, Ви навчитеся виділяти головне, структурувати інформацію і керувати своїм часом.
7) Створення особистого довідника
Конспекти можуть стати свого роду довідником, на який можна буде покластись навіть через роки. Так, я досі користуюсь конспектами з хімії, котрі вів протягом 8 - 10 класів (за що щиро вдячний двом вчителькам, котрі наполягали на ведення, перевіряли та слідкували, аби важливі матеріали дійсно були записані).
В якому вигляді можна вести конспект?
Насамперед ключове правило конспектування: конспект обов'язково повинен вестись окремо від зошиту з вправами!
Якщо ця умова враховується, носіїв інформації є багато: від товстого зошита до спеціальних програмних засобів на зразок Notability.
Розглянемо кілька варіантів.
1) Товстий зошит
Найдоступніший варіант. Краще в клітинку. Краще з доданими закладками. Бажано в ньому виставити широкі поля, щоби потім була можливість внести правки.
Саме в такому вигляді збереглись мої шкільні конспекти з хімії.
2) Блокнот А4 на пружині з пластиковими обкладинками
Паперовий варіант, котрим користуюсь на даний момент. Великий розмір аркушів дозволяє не турбуватись про місце для матеріалу та навіть розкреслити його складніше, ніж ніж звичайний зошит.
3) Папери А4 з подальшим зберіганням в папках - швидкозшивачах
Подібний формат найчастіше використовують музиканти для зберігання нот та текстів пісень (так-так, і це теж конспект).
4) Електронний конспект у вигляді текстового файлу
Мій улюблений варіант електронних конспектів. Зручно шукати з допомогою окремого поля. Файл маленький, легко відкривається на телефоні або пересилається з пристрою на пристрій. Для відкривання зазвичай використовую програму Sublime Text.
5) Спеціальне ПЗ для конспектування, зокрема Notability
Замість детального опису наводжу доволі красномовний відгук одного з користувачів з офіційного сайту програми: 'Я щоденно використовую програму Notability для своїх занять. За допомогою функції Note Replay я записую лекції та роблю анотації у PDF-файлах підручників. Я ніколи не бачив, як програма так швидко завантажує такі великі PDF-файли. Крім того, я заснував організацію під назвою EduCare, яка надає медичну інформацію малозабезпеченим верствам населення. Моя команда працює дистанційно, тому ми використовуємо Notability для розмітки документів під час наших зустрічей' (Джошуа Кім, Студент, засновник EduCare, Університет Пенсильванії).
6) Гуглдокумент або документ на зразок 'Word'
Розширений варіант текстового документу. Мона не лише записувати текст, але й зберігати зображення.
7) Найекстравагантніший спосіб: окремий чат в Telegram
Так-так, конспект можна вести і в ТГ. Всі переваги електронного конспекту: текст, зображення, онлайн-збереження, можливість переслати, навіть аудіозаписи - в одному місці.
Для конспектування тривалих курсів підходить мало внаслідок обмеженої можливості редагувати та структурувати інформацію.
Висновки
Ми переконались, що ведення конспекту - важлива практика, котра допомагає краще засвоювати матеріал, навчає самостійно його аналізувати, утримує увагу на уроці та дозволяє з часом отримати свого роду самописний довідник. Також ознайомились з кількома варіантами ведення паперового та електронного конспекту.
Джерела
1) notability.com