Написання власного висловлювання — це творче завдання на ЗНО з української мови, що розкриває не лише творчі здібності учня, а і його рівень володіння мовою. Для отримання високого балу важливо не лише вміти мислити, аргументувати, наводити вдалі приклади, а й довести практичний рівень опанування лексичних, стилістичних та граматичних норм на практиці. Сьогодні поговоримо про типові лексичні помилки, які допускають учні при написанні власного висловлювання. Сподіваюся, ця стаття буде корисною для випускників.
Що таке лексична помилка
Лексичні норми української мови регулюють підбір слів та фразеологізмів відповідно до мети висловлювання та спілкування. Лексична помилка — це вживання слова в невластивому значенні, повтор слова чи спільнокореневого слова в одному й тому ж чи сусідніх реченнях, перекручування та вживання зайвих слів. Лексична помилка приводить до зайвого наголошення на одній і ті й же інформації або до спотворення її змісту.
До лексичних помилок належать:
- тавтологія — недоречне повторення одного й того ж слова або спільнокореневих в безпосередній близькості один від одного (в одному чи сусідніх реченнях);
- плеоназм — дублювання одного й того ж лексичного значення в кількох словах;
- багатослів’я — нагромадження слів, що не несуть нової інформації, порушують чіткість та структуру вислову;
- дублювання — вживання в реченні займенника при наявності іменника;
- мовна недостатність — втрата в реченні слів, що спотворює його зміст, не дозволяє повністю зрозуміти сказане;
- уживання слів в невластивому значенні — невдалий підбір слів, що трапляється при виборі синонімів, паронімів, омонімів чи слів іншомовного походження;
- уживання слів, що не існували в певну історичну епоху, для її опису;
- неправильне вживання фразеологізмів — пов’язане з нерозумінням їх змісту.
Приклади лексичних помилок з учнівських творів
При підготовці випускників до ЗНО я як репетитор приділяю значну увагу роботі над лексичними помилками. Це дозволяє не лише навчитися бачити подібні неточності у своїй роботі, а відчути красу, лаконічність та гармонію української мови, що не лише розвиває особистість учня, а і й допоможе йому з легкістю опановувати курс мови в омріяному виші.
Наведу кілька прикладів названих лексичних помилок, які ми розбирали з учнями при підготовці до творчого завдання. Візьмемо для прикладу речення: «Згадаймо образ Наталки Полтавки з твору Івана Котляревського «Наталка Полтавка». На перший погляд все вірно, проте тут вкралася лексична помилка — назва персонажа і твору збігаються і тому виникає тавтологія. Правильно було б сказати: «Згадаймо образ Наталки Полтавки з однойменного твору Івана Котляревського».
Учні також полюбляють вживати плеоназми. Їх приклади: «фінальний кінець», «колишній екс-президент», «емігрують і виїжджають», «пам’ятний сувенір». Таких висловів слід уникати. Не менш поширена помилка – багатослів’я. Ось наприклад таке речення: «Деяким людям важко утримувати емоції в собі». Зрозуміло, що емоції утримують в собі — немає сенсу про це писати. Правильно було б сказати: «Деяким людям важко стримувати емоції». Приклад дублювання займенником іменника: «Віра у своє покликання вона спонукає рухатися вперед». Зрозуміло, що займенник тут зайвий і його можна просто викинути з речення.
Мовна недостатність приводить до того, що читач не може повністю зрозуміти думку автора. Приклад з учнівської роботи: «Яскраво ілюструє наведений аргумент Мавки Лесі Українки». Правильно було б сказати: «Яскраво ілюструє наведений аргумент образ Мавки з твору Лесі Українки «Лісова пісня».
Уживання слів в невластивому значенні — одна з улюблених помилок учнів. Зазвичай, більшість вловлюють ці помилки у своїй роботі, якщо уважно перечитують твір. Проте на екзамені на це часто не вистачає часу. Тому я вчу учнів не виправляти помилки, а відчувати їх та не допускати ще до того, як вони з’являться на папері. Наведу приклади цієї помилки: «У кожної людини є два початки: ангельський і тваринний». «Я знайшов свою другу особу і дуже її кохаю». «У давнину за любу жінку влаштовували дуелі».
Як змінити ці речення, щоб уникнути лексичної помилки? Чому не можна воїнів князя Ігоря назвати солдатами? Чому Мойсей виводив людей з рабства, а не кріпацької неволі? Чому любити можна всім серцем, а не цілим серцем? Відповіді на ці та багато інших запитань, а також багато практики з підготовки до написання власного висловлювання — на моїх заняттях. Чекаю випускників міста Вінниці, а також всіх, хто має потребу в серйозній підготовці до ЗНО, на заняттях онлайн. Бажаю успіху!