У сучасній педагогіці перед вчителем існує багато педагогічних технологій для досягнення тієї чи іншої мети. Але мені хотілося б більш детально розглянути одну з сучасних технологій , яку на мою думку, доцільно іноді застосовувати на уроках математики, як технологія проблемного навчання.
Поясню, чому саме ця технологія заслуговує окремої уваги. Зараз перед вчителем стоїть вимога відповідності до критеріїв «Нової школи». Один із ключових компонентів формули «Нової школи» є «педагогіка партнерства» в основі якої лежить – спілкування, взаємодія, співпраця.
Створення проблемних ситуацій на уроках математики ефективно сприяють такій взаємодії.
У вчителя виникає можливість навчати досліджуючи, та досліджувати навчаючи.
На уроках розвиваються необхідні для життя компетентності: глибина розуму, гнучкість і рухливість розуму, інтелект, при розв’язуванні задач пов’язаних з життям формується компетенція здатності до реалізації себе в соціумі, творчості – бо кожна задача потребує творчого підходу, нехай і досить незначного.
Створення проблемних ситуацій сприяють зростанню творчої активності, бо процес будується відповідно до потреб особистості та індивідуальних можливостей дітей.
Створення проблемних ситуацій через виконання практичних завдань.
Приклад. № 1. Тема «Площа квадрата». До уроку вам було дано завдання з газети склеїти 1 кв.м. Ви зробили це? Молодці. Давайте подивимося, скільки людей поміститься на ньому. З'ясовуємо, що 4 людини. Як ви думаєте, чи можливо на квадратному майданчику зі стороною 30 км. помістити все населення світу? (6,5 млрд.) Проблемна ситуація: потрібно знайти площу майданчика (площа квадрата)
Створення проблемних ситуацій через виконання невеликих дослідницьких завдань.
Приклад. 6 кл.
Під час вивчення у 6 класі теми "Відношення. Пропорція", з метою підвищення пізнавальної діяльності учнів, зацікавленості школярів, пропоную дослідити відношення частин власного тіла (частини кисті руки, частини всієї руки, частини обличчя), дослідити відношення частин гілок різних видів дерев. Таким чином знайомлю дітей з "божественною пропорцією"- золотим перерізом, розгортаючи перед ними загадковий світ чисел.
Приклад. 5 кл.
Тема «Довжина кола». Ще стародавні греки знаходили довжину кола за формулою С = π·D, D - це діаметр кола.
Питання: а що ж таке π·?
Працюємо в парах, виконуючи необхідні вимірювання.
1. Обвити склянку ниткою, розпрямити нитку, довжина нитки приблизно дорівнює довжині кола склянки. Щоб отримати більш точний результат, потрібно це виконати кілька разів. Занесіть дані в наступну таблицю.
2. Виміряйте діаметр склянки лінійкою. Дані занесіть у таблицю.
3. Знайдіть значення π як невідомого множника. (Можна користуватися калькулятором.)
4. Кожній парі занести обчислене значення π в таблицю на дошці.
Отримані значення π 1 пара 2 пара 3 пара середнє арифметичне = (1 пара +2 пара +3 пара): Значення π від 3,1 до 3,2 π це нескінченна дріб, сучасні машини можуть визначити до мільйона знаків після коми. π = 3,1415926 ... Для того, щоб легше запам'ятати цифри, треба порахувати кількість букв у кожному слові висловлювання: «это я знаю и помню прекрасно». У подальшій роботі ми будемо використовувати значення π = 3,14 Дослідження проведене. На уроці, крім дослідницької роботи, вдало використовувалася робота в парах. Співробітництво і взаємодопомогу принесли бажаний результат. Проблема вирішена.
Маючи успіх в невеликих дослідженнях на уроках, деякі учні залучаються до більш серйозних дослідженнь, що вимагають багато часу. Це унікальна можливість для учня зробити своє відкриття, дізнатися те, що до нього ніхто не знав. Дослідження допомагають розширити кругозір учня, підвищити самооцінку, самостверджуватися, формувати дослідницьку компетентність.
У Плутарха є відома притча про працівників, які везли тачки з камінням. Працівників було троє. До них підійшов чоловік і задав кожному із них одне і те ж питання: «Чим ти займаєшся?» Відповідь першого була такою: «Везу цю прокляту тачку». По іншому відповів другий: «Заробляю собі на хліб». Третій натхненно проголосив: «Будую прекрасний храм!»
Тому, перш за все, необхідно усвідомлення школярами корисності своєї навчальної праці, усвідомлення мотивів своєї діяльності. Звичайно, в основі розумових здібностей лежать природні задатки людини. Але завдання вчителя в тому і полягає, щоб розвинути ці задатки. Низька потреба в пошуку не тільки робить життя прісним і некорисним, але і не гарантує здоров'я і довголіття.