
Ігрове навчання, що з’явилось у 2008, досі підкорює світ. Вчителі, управлінці, фінансисти, та навіть лікарі впроваджують у роботу елементи гейміфікації. Що таке гейміфікація, чому кількість її прихильників зростає і як впровадити її у викладання?
Що таке гейміфікація?
Гейміфікація – це застосування принципів гри в неігровому середовищі. Від інших ігрових форматів відрізняється фокусом на досягненні конкретної цілі, а не на власне грі.
Чому гейміфіковане навчання люблять і діти, і дорослі? Бо природний потяг до гри та дух змагання допомагає урізноманітнити та полегшити вивчення складних предметів чи тем. У 2016 році 79% опитаних працівників та студентів зазначили, що використання гейміфікації в їхньому професійному чи навчальному середовищі покращило б показники їхньої роботи.
Ігрове навчання також широко використовується й у школі. На гейміфікованих уроках учні-гравці здобувають не оцінки, а бали досвіду, значки, просуваються в загальному рейтингу тощо. Це заохочує їх до подальших звершень.
Гейміфікація в навчанні
Ігри стимулюють центри задоволення в мозку. 97 % дітей грають у відеоігри. А 70 % вчителів зізнаються, що помітили ріст зацікавленості учнів, відколи застосовують відеоігри в класі. Гейміфікація навчання – ефективний спосіб утримати увагу та підвищити мотивацію.
Найчастіше гейміфікація використовується в точних та природничих науках, як от математика чи хімія. Наприклад, після впровадження математичних ігор у навчальний процес в Університеті Флориди, студенти не лише підвищили успішність, але й переосмислили для себе предмет. А деякі з них навіть зізналися, що побороли фобію математики.
Гейміфікація здатна суттєво полегшити вивчення іноземних мов. Досвід вчителів BUKI переконує у тому, що гейміфіковані формати спрощують запам’ятовування нового матеріалу. Найпростішими способами гейміфікації у вивченні іноземної мови онлайн і офлайн є флешкартки та вікторини.
Чому гейміфікація навчання є ефективною?
- Підвищує цікавість та прискорює опанування теми. Коли ми навчаємось граючи, то максимально занурюємося у процес. Гейміфікація на уроках англійської мови полегшує опанування складних тем, адже нова інформація сприймається легше, коли ми практикуємось та відтворюємо знання в парі чи групі, аніж коли читаємо чи слухаємо лекції на самоті. Викладачі BUKI знають багато ігрових технік, що допомагають учням будь-якого віку та рівня знань навчатися цікавіше;
- Забезпечує миттєвий зворотний зв'язок. Учні одразу розуміють, чи потребує тема повторного вивчення, чи є вже достатньо засвоєною;
- Сприяє соціалізації. Завдяки парним чи груповим ігровим форматам, учні, що мають складнощі із налагодженням соціальних зв’язків, легше адаптуються в колективі. Колективні гейміфіковані формати сприяють співпраці, а не конкуренції, а це також покращує колективний дух;
- Заміняє застарілі системи оцінювання. Наприклад, в Університеті Індіани викладач вирішив відмовитися від стандартного оцінювання. Натомість він почав використовувати власну систему «балів досвіду». Тепер його учні не отримують «хороші» чи «погані» оцінки, а набирають бали за збагачення свого досвіду. Вони, так само як й інші учні, беруть участь у квестах і вікторинах чи розробляють проєкти, проте їхньою фінальною оцінкою стає кількість накопичених «балів досвіду». Оскільки протягом курсу неможливо отримати погану оцінку, кожний виклик приносить студентам радість, а не фрустрацію. Викладач пояснює ефективність свого методу схожістю до принципу роботи відеоігор, що робить систему оцінювання більш зрозумілою та ближчою для молодих людей;
- Спрощує та робить цікавішою домашню роботу. Гра може продовжуватися й після дзвоника. У якості домашнього завдання можна запропонувати учням пройти квест або вікторину, заповнити кросворд чи створити власний.
Як перетворити урок на гру
Для того, щоби розпочати гейміфікацію на уроці необхідно проаналізувати аудиторію: вік та кількість учнів, рівень знань. Потім – визначитися з форматом роботи, а саме – онлайн чи офлайн; парна, групова чи індивідуальна.
Гейміфікація в очному навчанні
Найпростіший спосіб – додати в процес бонусні бали, флешкартки чи вікторини. Або використати систему викладача з Індіани. Для групових взаємодій добре працюють квести.
Гейміфікація в дистанційному навчанні
Багато інструментів гейміфікації для урізноманітнення домашніх завдань, можна використовувати в дистанційному навчанні. Допомогти у цьому можуть застосунки та навчальні сайти. Ось лише деякі з них:
- Kahoo – найпопулярніший сервіс для створення вікторин і тестів. Можна генерувати власний контент або використовувати матеріали інших користувачів;
- Quizziz – платформа для створення вікторин та флешкарток. Містить додаткову систему бонусів, режим домашнього завдання, а також меми;
- Quizlet Live – найкращий застосунок для групової комунікації учнів. Можна грати в командах від 6 осіб.
- Помилки у створенні ігрового уроку
- Попри очевидні переваги гейміфікації навчання, існує низка складнощів, що призводять до помилок та знижують ефективність цього методу:
- Бракконкретики. Для формулювання мети необхідні як креативність, так логіка. Без нього навіть найкращий задум не стане успішним. Якщо ви хочете поекспериментувати із гейміфікацією в навчанні, реєструйтеся на сайті BUKI та даруйте своїм учням цікаве та легке навчання;
- Недосліджена аудиторія. Створення сприятливого для гейміфікації простору, вимагає чіткого розуміння установок та цінностей цільової групи. Від цього залежить дизайн та метод інтеракції, адже кожна вікова група учнів має свої потреби;
- Некоректна оцінка учнів. Обираючи метод гейміфікації сплануйте, який рівень знань та умінь учні мусять продемонструвати наприкінці курсу. Попри те, що більшість ігор має вбудований спосіб відстеження прогресу, ви маєте контролювати якість здобутих знань. Якщо обраний інструмент гейміфікації не передбачає системи оцінювання, продумайте самостійно, за якими критеріями ви оцінюватимете результати;
- Зміщення фокусу із навчання на гру. Пам’ятайте самі та повсякчас нагадуйте учням: ви граєте, щоби вчитися, а не навпаки. Проходячи той чи інший рівень гри, не гребуйте повернутися та ще раз передивитися матеріал. Швидкість засвоєння матеріалу вища, проте укорінюються знання з допомогою повторення.