Як організувати навчання під час війни: поради та ресурси для вчителів та репетиторів

Наталія К.

Статті автора: 218

Як організувати навчання під час війни: поради та ресурси для вчителів та репетиторів

У цей непростий час маємо наголошувати на психоемоційному стані учнів, встановленні з ними довірливих взаємин, створенню відчуття безпеки та підтримки. Тож учителям варто знизити рівень вимог до знань та успішності, адже діти перебувають у стані стресу, тривоги, паніки й розгубленості. Педагогам доводиться розробляти уроки з урахуванням таких фактів:

  • внаслідок сильних емоційних переживань когнітивні можливості мозку значно погіршуються, тому дитині набагато складніше сприймати нову інформацію і відтворювати раніше засвоєну;
  • наслідки стресу можуть проявлятися у вигляді надмірної непосидючості, дратівливості, агресії чи навпаки – апатії й замкнутості;
  • серед ваших учнів, найімовірніше, будуть діти із зон активних бойових дій; діти, які втратили рідних та близьких. Їхня психіка наразі надзвичайно вразлива.

Читайте також: ЗНО-2022: що таке мультипредметний тест та як він проходитиме

навчання під час війни

Якою має бути структура онлайн-уроку в умовах воєнного стану? Що допоможе підтримати ефективність навчання?

Початок заняття

Починати урок у нових реаліях варто не з повторення вивченого, а з дружнього спілкування та підтримки. Усім своїм виглядом педагог повинен випромінювати спокій, впевненість, добродушність та готовність вислухати й розрадити. Насамперед скажіть учням, які ви раді бачити їх живими та здоровими, наголосіть, що пишаєтеся їхньою стійкістю й умінням справлятися з труднощами. Добре було б для кожної дитини підібрати особливі слова похвали, які підкреслювали б її найкращі риси, а наприкінці – додати, що всі ваші учні для вас супергерої. 

Другий блок уроку

Присвятіть 4-5 хв психологічним практикам для активізації парасимпатичної нервової системи. В основному ці вправи спрямовані на стабілізацію дихання й усунення відчуття тривоги. Наприклад, запропонуйте дітям:

  • читати скоромовки на видиху;
  • проказати «б-р-р-р», зображуючи різноманітні гримаси;
  • дмухати на великий палець, ніби на свічку, роблячи короткий вдих і тривалий видих;
  • відчути своє тіло у просторі, опору під ногами й описати свої зорові, нюхові, смакові, тактильні відчуття тощо. 

Третій блок – навчальний матеріал

У будь-якій темі опирайтеся на основи, які діти мали надійно засвоїти раніше. Починайте з найпростішого, аби створити в учнів відчуття легкості й розуміння. Ось найголовніші поради:

  • організуйте повторення у вигляді цікавої дискусії або вікторини;
  • пояснюйте матеріал чітко та лаконічно, використовуйте інфографіку та відеофрагменти. Можна відразу дати короткий тест на перевірку засвоєння інформації;
  • пропонуйте навчальні завдання у форматі ігор та спільних проєктів. В середньому це 2-3 завдання різного типу;
  • підсумуйте, запитавши у кожного, що було цікавого та що запам’яталося з уроку.

Четвертий блок – домашнє завдання

Не перевантажуйте дітей надто складними чи об’ємними завданнями. Обов’язково застосовуйте індивідуальний підхід у доборі завдань. На загал підберіть 1-2 вправи з можливістю наочно демонструвати результат: написати есе, намалювати та описати свій малюнок, скласти таблицю тощо. 

Розклад занять дитини: яким він повинен бути

Розпорядок дня – це запорука психологічної стабільності, яка допомагає дітям відволікатися від стресу. Новий розклад має бути зрозумілим і постійним, зазвичай він майже повністю відтворює шкільний розклад довоєнного часу. Звісно, під час сигналів повітряної тривоги діти повинні припинити заняття і пройти в укриття, тож уроки можуть часто перериватися.

Однак вчителі та репетитори мають бути готовими до будь-яких ситуацій і заздалегідь розробити план подачі матеріалу та систему завдань. Скажімо, якщо через сирени не вдалося провести повноцінний урок, надішліть учням необхідний матеріал та завдання, записи попередніх уроків, підтримуйте спілкування в месенджерах. 

Онлайн-платформи для організації навчання під час війни

Безперечно, діти вже звикли до дистанційного формату і використання вчителем певних онлайн-ресурсів. Тому під час дистанційки у воєнний період не варто кардинально змінювати умови навчання і переходити на нову платформу. Продовжуйте навчання у звичному режимі на Zoom, Classdojo, Google Classroom, Hangouts, Google Meet, Microsoft Teams тощо. 

Водночас можна створити віртуальний клас на платформі «Всеукраїнська школа онлайн» для школярів з 5 по 11 класи. На сайті містяться відеоматеріали, автоматизовані тестові завдання, додаткові навчальні матеріали, конспекти та посилання на корисні ресурси з кожного предмета. Вчитель може стежити за прогресом учнів та оцінювати їх. Проводити контрольні опитування з використанням 9 типів запитань допоможе і сервіс ClassTime. 

На сайті BUKI ви знайдете цінні методичні матеріали та цікаву додаткову інформацію у блогах репетиторів. А ще – тут можна гарантовано мати своїх учнів. 

Читайте також: Єдина школа: навіщо впровадили цю систему та як їй користуватися

навчання під час війни

Корисні лінки для розробки онлайн-занять

Існує чимало освітніх сервісів, які полегшують роботу педагогів та допомагають створювати креативні інтерактивні завдання, тести, вікторини, дидактичні матеріали, презентації і багато іншого. Ось найцікавіші ресурси, більшість можна завантажувати у вигляді додатків:

  • slides.com – сервіс для конструювання інтерактивних презентацій та мультимедійних проєктів;
  • learningapps.org – широкий асортимент готових ігрових завдань, шаблони для створення власних завдань із можливістю автоматичної перевірки та моніторингу результатів; 
  • Edpuzzle – програма для створення навчальних відео з завданнями, хороший варіант для пояснення нової теми;
  • Школа_інфо – освітня Viber-група, у якій кожного дня публікують цікаві завдання для школярів 1-4 класів: логічні задачі, головоломки, лінгвістичні пазли тощо;
  • Онлайн-ігри з англійської мови для молодших та середніх школярів на Kahoot!;
  • Online Test Pad – конструктор тестів та вікторин, що включає 17 типів завдань;
  • Matific – ігрова платформа з математики, що містить адаптовані до шкільної програми ігрові вправи для учнів 1-6 класів. 

Як вчителю надавати психологічну підтримку дітям під час війни?

Ваше головне завдання – створити на своїх уроках довірливу і невимушену атмосферу поваги й взаємної підтримки, де учні не бояться ділитися своїми думками та емоціями. Відтепер дружні бесіди та вправи для зняття психологічної напруги мають стати невіддільними складовими уроку.

Запитайте у кожної дитини, як її настрій та самопочуття, що її турбує. Вчителю не слід самому починати розмови про війну, розповідати новини чи використовувати під час уроку будь-які асоціації з воєнною тематикою. Однак якщо учні самі хочуть про це поговорити, поділитися своїм досвідом чи переживаннями, обов’язково вислухайте їх. Ви зобов’язані чесно відповідати на учнівські запитання про війну і водночас підтримувати у них віру в сили ЗСУ і надію на перемогу. 

Не завадить і трохи виваженого гумору. Це допоможе розвантажити психіку та підвищити уважність і цікавість до заняття. Також можна запитати в учнів про їхні хобі та досягнення. Запропонуйте дітям що уроку ділитися успіхами у своїх улюблених заняттях. Так поступово сформується заспокійливе середовище, що нагадуватиме звичний ритм життя, у якому школярі знаходилися до війни. 

Окрім уроків, підтримуйте спілкування в соціальних мережах з дітьми та батьками. 

Поради від UNICEF:

C:\Users\User\Desktop\277536670_1963962763799982_1171170978405648864_n.jpg

Як вчителю допомогти учням, які виїхали із зони бойових дій?

Найперша дієва поміч для таких дітей – спілкування. Намагайтеся постійно бути на зв’язку з вимушено переселеними родинами. З’ясуйте, де вони зараз знаходяться, які в них умови, які потреби та психологічний стан членів родини. За можливості порадьте їм, куди звертатися за допомогою, дайте контакти волонтерів, якщо володієте такою інформацією.

Ви можете значно поліпшити емоційний стан дитини, якщо:

  • щодня цікавитись її настроєм і переживаннями;
  • займатися з дитиною корисними психологічними практиками, наприклад арттерапією;
  • спілкуватися на позитивні й підбадьорливі теми;
  • надсилати дитині цікаві завдання, книги, ігри, відео за сферою її інтересів. 

Усе це потребує від педагога неабиякого запасу внутрішнього ресурсу. Тому зголошуйтеся надавати таку підтримку тільки, якщо маєте достатньо душевних сил. Порадьте батькам звернутися на платформу BUKI, де можна знайти для дитини не лише кваліфікованого репетитора, але й психолога. 

Читайте також: Що таке педагогіка партнерства: правила сучасного викладання

Сподобалась стаття? Оцініть

5

На основі відгуків 14 користувачів

Наталія К.

Автор Наталія К.

Репетитор з української мови та літератури, допомагаю підтягти знання шкільної програми за 2-11 класи, готую до ДПА та ЗНО, олімпіад.

Статті автора: 218

Підібрати репетитора

Як організувати навчання під час війни: поради та ресурси для вчителів та репетиторів

Якою має бути структура онлайн-уроку в умовах воєнного стану?

Початок заняття Починати урок у нових реаліях варто не з повторення вивченого, а з дружнього спілкування та підтримки. Усім своїм виглядом педагог повинен випромінювати спокій, впевненість, добродушність та готовність вислухати й розрадити. Насамперед скажіть учням, які ви раді бачити їх живими та здоровими, наголосіть, що пишаєтеся їхньою стійкістю й умінням справлятися з труднощами. Читайте більше на BUKI

Які онлайн-платформи допоможуть організувати навчання під час війни?

Продовжуйте навчання у звичному режимі на Zoom, Classdojo, Google Classroom, Hangouts, Google Meet, Microsoft Teams тощо. Водночас можна створити віртуальний клас на платформі «Всеукраїнська школа онлайн» для школярів з 5 по 11 класи. На сайті містяться відеоматеріали, автоматизовані тестові завдання, додаткові навчальні матеріали, конспекти та посилання на корисні ресурси з кожного предмета. Читайте більше на BUKI

Як вчителю надавати психологічну підтримку дітям під час війни?

Вчителю не слід самому починати розмови про війну, розповідати новини чи використовувати під час уроку будь-які асоціації з воєнною тематикою. Однак якщо учні самі хочуть про це поговорити, поділитися своїм досвідом чи переживаннями, обов’язково вислухайте їх. Ви зобов’язані чесно відповідати на учнівські запитання про війну і водночас підтримувати у них віру в сили ЗСУ і надію на перемогу. Читайте більше на BUKI

Як вчителю допомогти учням, які виїхали із зони бойових дій?

Найперша дієва поміч для таких дітей – спілкування. Намагайтеся постійно бути на зв’язку з вимушено переселеними родинами. З’ясуйте, де вони зараз знаходяться, які в них умови, які потреби та психологічний стан членів родини. За можливості порадьте їм, куди звертатися за допомогою, дайте контакти волонтерів, якщо володієте такою інформацією. Читайте більше на BUKI

Схожі статті

BUKI

Платформа, що об’єднує репетиторів та учнів

Створити профіль репетитора

Експертні статті від репетиторів