Оперно-симфонічна музика. Частина 12. А. Скарлатті

Алессандро Скарлатті - італійський композитор, родоначальник і найбільший представник неаполітанської оперної школи другої половини XVII - початку XVIII століття.

Він народився в 1660 році в Палермо на острові Сицилії, в Римі навчався, ймовірно, у Дж. Кариссими і у Б. Пасквіні, в Неаполі - у Фр. Провенцале, а на початку свого творчого шляху відчував вплив Страделлі і венеціанців Легренци, Честі, Каваллі.

Перші свої опери Скарлатті поставив в Римі, після чого став відомим і отримав місце капельмейстера у видної меценатки, колишньої королеви шведської Христини, що влаштувалася в ту пору в "вічному місті". У 1-й половині 80-х років Скарлатті змінив Рим на Неаполь і протягом восьми років перебував там капельмейстером королівського двору, а у свій час педагогом консерваторії Санта-Марія ді Лорето. У Неаполі створені були опери "Примхи любові, або Розаура" (1690), "Пірр і Деметрій", "Падіння децімвіров" та інші. В 1702 році Скарлатті повернувся в Рим, прийняв на себе регентство в одній з церков і, не покидаючи опери (в той період написані "Тамерлан" і справді геніальна по музиці "Мітрідат Євпатор", 1707), особливо широко звернувся до жанрів кантати, ораторії та інструментальної камерної музики.

На початку 90-х років в Римі виник гурток діячів мистецтва під дещо манірною назвою "Академія аркадских пастушків". Грецька "Аркадія" уособлювала для них ідеал античної ясності і гармонії, пастушество ж було символом природності і простоти.

При деякій штучності цього починання, вузьких рамках і прикрашено-ідилічному розумінні "простоти і природності", академія грала в італійському мистецькому житті позитивну роль: свої принципи вона протиставляла ходульної афектації, великовагової пишності і мішурному блиску офіційного придворного мистецтва.

Скарлатті увійшов в "Аркадію" , зблизившись там з Кореллі, Пасквіні, Марчелло і Генделем, які приїхали в Італію з Гамбурга. Побував в ті роки Скарлатті і у Флоренції, де ставив свої опери при дворі Медічі. У 1708 році він знову повернувся в Неаполь, лише наїздами відвідуючи папську столицю, і присвятив себе педагогічній діяльності в консерваторії Сант'онофріо. У цей період він досяг вищої майстерності в своїй оперній творчості ( "Аттіли Регул" - 1712, "Карл, король Аллеманов" - 1716, "Гризельда" - 1721 та інші). Помер Алессандро Скарлатті в Неаполі в 1725 році, отримавши ще за життя широке визнання.

Творча спадщина цього великого майстра величезна: близько ста двадцяти опер, понад шестисот кантат, до двохсот мес, безліч творів в інших вокальних жанрах (камерні арії, мадригали, мотети, ораторії) і, нарешті, ціла скарбниця інструментальної музики - концерти, сюїти, прелюдії і фуги. Опублікована лише деяка частина всього цього багатства.

Художник, який разом з усією неаполітанською оперною школою зазнав естетичних впливів бароко, обирав для своїх опер сюжети переважно історичні (в легендарно-поетичній інтерпретації), зрідка лише побутові, але досить часто звертався до античної міфології. Він створював героїчні драми типу seria (серйозна опера) з вражаючими персонажами могутнього характеру ( "Тит Семпроний Гракх", "Пірр і Деметрій", "Аттіли Регул", "Великий Тамерлан"); у нього є побутові драми з розвиненою любовної інтригою ( "Гризельда", "Розаура"). Зустрічаються комічні епізоди і окремі комічні персонажі в серйозних операх. Це зародки майбутньої опери buffa. Не випадково брат композитора Томаззо Скарлатті був першим комічним тенором італійського оперного театру. Природно те, що перебуваючи на придворній службі і працюючи по "височайшим замовленням", Скарлатті віддавав данину придворному бароко, з його непомірно-великою декоративно-постановочною стороною. Ті твори, які нам відомі, дозволяють зробити висновок, що його драматургії властивий театральний початок, і в цьому сенсі він - прямий спадкоємець венеціанців. Але тут над лібрето і його сценічним втіленням безроздільно панувала музика і тільки музика. При цьому діючі особи і сценічні положення отримували в ній переважно лірико-драматичне тлумачення: найяскравіше розкривала вона внутрішні емоційні стани героїв.

Глава неаполітанської опери блискуче втілив у своїй творчості те, що становило сильну сторону його школи; він був незрівнянним мелодистом.

Мелодика його - характерно-італійської природи, її витоки йдуть глибоко в в грунт неаполітанської пісенності. Емоційно відкрита, вона ллється на великому диханні, широким потоком. Контур її м'який, пластично гнучкий, інтонації напоєні чутливістю. Але стихія емоції завжди відрізнялась благородною стриманістю і істинної красою форми. Малюнок витончений, рух переважає типу статичного, неквапливого (втім, тип цей зовсім не єдиний). Ладова основа - мажор-мінор з переважанням натурального мажору і мелодійного мінору. Всюди щедрою рукою художника розсипані виразні м'які затримання, чудово закруглені каданси, підкреслені мелізми, різноманітні і витончені синкоповані фігури.

Мелодика Скарлатті багато в чому визначила і його гармонію, де гарне, плавне голосоведення поєднувалося із застосуванням нових фарб, що відповідають емоційному строю. Саме Скарлатті широко ввів в свої лірико-патетичні арії гармонію секстаккорда другої пониженої ступені, експресивно загострюючу заключні обороти ( "неаполітанський секстакорд").

Вправний і сміливий був Скарлатті і як поліфоніст, який стверджував основи нового вільного стилю. Ми бачимо його серед ранніх майстрів фуги, поряд з Джованні Габріелі, Джироламо Фрескобальді і Арканджело Кореллі.

Рейтинг:5 из 5

На основе отзывов 1 пользователей

Автор: Олександр Б.

Редакция не несет ответственности за наполнение блогов, они есть персональным мнением автора

Нужен репетитор?

Выбирай лучших преподавателей на сервисе Буки!

Другие статьи преподавателя

Регистрируйся как репетитор на BUKI!

Бесплатная регистрация за 10 минут

Занятия персонально или по Skype

Оплата напрямую от ученика

Также читайте раздел «Блоги репетиторов»:

Секретные методы изучения иностранного языка

В этой статье мы рассмотрим три секретных метода, которые могут помочь вам усвоить новый язык быстрее и эффективнее. Статья содержит ссылки на платформы и вебсайты, которые вам помогут в этом.

Автор: Христина Я.

Як досягти тонкої талії?

Тонка талія: міфи та реальність

Автор: Анастасія Ш.

Цукрозамінники

Переваги та недоліки

Автор: Анастасія Ш.

Відпочинок від тренувань

Правильно організований відпочинок допомагає зберегти і покращити результати тренувань

Автор: Анастасія Ш.

Verben mit Präpositionen у німецькій мові у німецькій мові. Дружній путівник для початківців

Сьогодні ми поговоримо про один із важливих аспектів німецької мови - Verben mit Präpositionen (дієслова з прийменниками).

Автор: Ярослав Т.

Зв'язок між гормонами та тренуваннями

Важливість фізичної активності для підтримки гормонального балансу та загального здоров'я.

Автор: Анастасія Ш.

Другие новости:

;