Висловити своє ставлення і оцінити якість навчання у передових університетах України можна однією фразою: і сміх і гріх; водночас, не хочеться здатися читачам прибічником ідеології: «Добре там, де нас нема».

 

     Так, за різними версіями рейтингів домінуючими є Київський національний університет імені Т.Г. Шевченка, Київський політехнічний інститут і Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна. На головному сайті кожного з представлених ВНЗ будуть «майоріти» схожі слова: «…готує висококваліфікованих фахівців для різних галузей економіки, науки і техніки та соціальної сфери України і зарубіжних країн…» Особливо насторожує цінність української освіти за кордоном.

 

     Читаючи відгуки студентів про навчання у лідируючих університетах світу, можна зробити висновок, що ми маємо спільні риси, наприклад, те, що багато чого потрібно опановувати самостійно. Однак лекцій, порівняно з навчальними закладами України, небагато - і далеко не всі вони обов'язкові для відвідування. Але обсяги інформації та кількість завдань величезні, впоратися з якими у славетних Оксфорді або Кембриджі частково допомагає система тьюторства.

 

     У наших топових університетах впоратися з навчанням допомагають щасливий випадок, креативне списування й іноді – кропітка і наполеглива праця. Саме це «іноді» і є надією на світле майбутнє.

 

     Основними недоліками ВНЗ України, включаючи трійку лідерів, є:

 

§  низька мобільність(можливість переміщення та працевлаштування як на Батьківщині, так і за кордоном);

§  фактична відсутність вільного вибору студентами предметів;

§  важкість отримання необхідної навчальної літератури та матеріалів для самопідготовки;

§  недостатня роль студентського самоврядування;

§  бали, накопичені під час семестру, не завжди відображають якість знань, а швидше свідчать про активність студента;

§  низька організація самостійної роботи студента;

§  недостатнє матеріально-технічне забезпечення;

§  низький рівень інтерактивних методів навчання;

§  велика кількість студентів у групах (як наслідок – викладач не приділяє вдосталь уваги кожному з них);

§  основне навантаження на студента припадає на іспитову сесію (з власного досвіду можу сказати, що більшість інформації студенти засвоюють за декілька днів до заліку чи іспиту, витрачаючи декілька безсонних днів та ночей на опанування того, що вивчалось протягом семестру)…   

 

Будемо відвертими: освітня система України знаходиться на стадії «ембріонального» розвитку. Для неї характерні міфічність, ілюзорність ідеалів, які вона сповідує. Диплом не дає гарантії, що Ви швидко знайдете хорошу високооплачувану роботу. Чому б не зайнятись саморозвитком? Навчання в найбільш рейтингових ВНЗ дасть Вам певну основу, фундамент для подальшого росту, подарує щасливе студентське життя, допоможе осягнути особливості соціальної адаптації… Нехай ми навчаємось не у кращих університетах світу, проте ми можемо використовувати їхні принципи для досягнення своєї мети. Один із них: «У всьому досягти успіху дано не кожному. Але успіх приходить тільки із самовдосконаленням і рішучістю».

 

     Ласкаво просимо до кращих університетів України! Вас чекає довга і незабутня подорож…

 

Читайте також: Місце Київського національного унверситету імені Тараса Шевченка у рейтингах ВНЗ світу.

 

Автор: Субач Катерина Вікторівна