Дієприслівниковий зворот і правильне його вживання

Оновлено 15.06.2025

Світлана С.

При підготовці до ЗНО з української мови варто звернути увагу на правильне вживання дієприслівникових зворотів. Це має значення і при написанні власного висловлювання і для виправлення граматичних помилок в тестовому завданні.

Почнемо з того, що таке дієприслівниковий зворот і як його розпізнати. Дієприслівник – особлива форма дієслова, незмінна, закінчується на суфікси –учи, - ючи, - ачи, -ячи, -ши, -вши.

  • Приклади: пишучи, читаючи, лежачи, сидячи.

Наступне: дієприслівник означає додаткову дію. В реченні з дієприслівниковим зворотом обов’язково повинен бути підмет – особа, яка виконує дії, - основну (присудок) і додаткову (дієприслівник чи дієприслівниковий зворот).

  • Приклад : Виглядаючи сина, мати раз по раз виходила на вулицю. Підмет – мати, присудок і основна дія – виходила, додаткова дія – дієприслівниковий зворот - виглядаючи сина.

До речі, все-таки вкажемо на різницю між дієприслівником та дієприслівниковим зворотом, хоча стаття адресована випускникам, а це матеріал за 7 клас. Дієприслівник із залежними словами утворює дієприслівниковий зворот.

  • Приклад: одиничний дієприслівник – усміхаючись, додаємо залежне слово усміхаючись (як?) привітно, отримуємо дієприслівниковий зворот привітно усміхаючись. Введемо його в речення. Для цього потрібно додати особу, яка виконує основну і додаткову дії, та власне основну дію. Марійка зустріла гостя, привітно усміхаючись.

Дієприслівник та дієприслівниковий зворот в реченні виконують роль обставин способу дії та виділяються комами, незалежно від місця в реченні. Не виділяється одиничний дієприслівник, який стоїть одразу ж після присудка та дієприслівник в складі фразеологізму.

  • Приклади: 1) Співають ідучи дівчата; 2) Працює спустивши рукави.

В тестах до ЗНО є речення, в яких допущено помилки при вживанні дієприслівників. Як правило, це речення без підмета, або основна і додаткова не стосуються однієї особи. Виправити їх можна, замінивши недоречний зворот підрядним реченням чи узгодивши дії і особу.
Приклади: Відчинивши вікно, мені стало холодно. Немає підмета та основної дії-дієслова. Виправляємо, додавши одне і друге: Відчинивши вікно, я змерз.

Попрацюваваши на різних тренажерах, спорт стане ще більш корисним. Помилка : основна і додаткова дія не стосується одного підмета. Виправляємо, замінивши неправильно вжитий зворот підрядним реченням: Якщо працювати на різних тренажерах, це принесе більше користі. Забираємо недоречне в даному випадку слово спорт.
Ще приклад: Мандруючи горами, учнями було зібрано колекцію рослин. Помилка: в реченні немає підмета, воно безособове односкладне. Перефразовуємо думку так, щоб з’явився підмет та особове дієслово у ролі присудка та основної дії: Мандруючи горами, учні збирали колекцію рослин. Зверніть увагу: важливо, щоб вид (доконаний чи недоконаний) співпадали в особового дієслова-присудка та дієприслівника.

Сподобалась стаття? Оцініть

4.08

На основі відгуків 125 користувачів

Світлана С.

Автор та репетитор на BUKI: Світлана С.

Маю дві вищих освіти: вчитель початкових класів і музики, українськоїмови та літератури, зарубіжної літератури. Граю на багатьох інструментах: скрипці, фортепіано, шестиструнній гітарі, укулеле, викладаю сучасний естрадний та академічний вокал, пишу пісні, роблю фонограми в програмі Ableton. Веду Ютуб-канал, де публікую караоке-версії пісень.

Ціна

500 грн/год

Інші блоги автора

Шукаєте репетитора?

На BUKI відправляють заявки на співпрацю з репетитором кожні 4 хвилини. Та вже 650000+ учнів знайшли викладача. Бажаєте приєднатись до них?

Підібрати репетитора

BUKI

Платформа, що об’єднує репетиторів та учнів

Створити профіль репетитора