Логопед, дефектолог чи психолог? Куди бігти батькам?

У сучасному світі при величезному різноманітті послуг, інформаційних атак реклами і безкінечних порад «всезнаючих» сусідок, родичів чи сторонніх тітоньок, молодим мамам все важче розібратися, що ж саме потрібно їхнім дітям.

Коли мама помічає, що її дитина розвивається якось не так, як «усі діти», у неї наростає тривога, яка може перерости або в повне неприйняття і заперечення проблеми, або у паніку, в результаті якої мама з дитиною відвідує усіх лікарів, які тільки є у територіальній досяжності сім'ї і посилено лікує своє дитя. Обидві крайності не просто не бажані, а й можуть завдати непоправної шкоди здоров'ю дітей, і нервовій системі мами. Тому найперша порада усім мамам: у будь-якій ситуації зберігати спокій і здоровий глузд, дотримуватися балансу і міри у всьому.

Адже є спеціалісти, які педагогічним, а не медичним впливом можуть допомогти вашим діткам розвиватися враховуючи особливості кожної з них. Логопед, дефектолог і психолог. Якщо в нашій країні звертатися батькам до логопеда ще звично, то до психолога — «трохи соромно перед знайомими, і взагалі суперечить нашому менталітету». Хто такий дефектолог, взагалі мало хто знає, і саме слово звучить якось страшнувато, походить, наче, від слова «дефект», а зустрічати батьків, які б вважали свою дитину «з дефектом», мені взагалі не доводилося. Тим не менше такий спеціаліст є. При чому він не менш важливий, ніж логопед і психолог, ще його називають корекційним педагогом. І страшного нічого у звернені до дефектолога, точно, немає.

Як же визначити, до якого саме спеціаліста звернутися з вашою проблемою? Допоможуть вам у виборі мої наступні поради.

Батькам необхідно звернутися до логопеда, якщо:

  • у 2 роки у дитини відсутній лепет і звуконаслідування;
  • у 3 роки дитина взагалі не розмовляє;
  • у 4-5 років дитина відчуває труднощі у спілкуванні;
  • при мовленні у дитини збивається дихання, повітря дитина набирає в середині слова;
  • у вас виникає відчуття, що дитині щось заважає чітко вимовляти слова (язик, зуби, щоки, губи);
  • мовлення дитини не чітке, деякі звуки змазані, або замінені іншими чи відсутні зовсім;
  • дитина не правильно узгоджує слова в реченні, не правильно називає множину предметів, не правильно відміняє іменники у словосполученні, не розрізняє їх рід «він- вона- воно»;
  • дитині важко дається складання слів у речення;
  • словниковий запас дитини збіднений, їй важко підібрати потрібне слово, не може назвати ознаки предметів (опис зводиться до кольору, або форми);
  • у дитини виникають труднощі при переказі казки, розповіді ситуації з власного досвіду;
  • дитині важко дається вимова «довгих» (трьох- чотирьохскладових) слів;
  • дитина не розрізняє на слух «схожих» звуків (б-п, д-т, з-с і т.д).

До дефектолога слід звернутися, коли:

  • дитина в 2 роки не відгукується на своє ім'я;
  • у 3 роки не виконує простих і 2-3 рівневих інструкцій, не розмовляє, не реагує на ваші звернення;
  • у 4 роки ви помічаєте недостатнє сприйняття (зорове чи/і слухове) інформації дитиною;
  • у дитини розсіяна увага, їй важко концентруватися на одному виді діяльності;
  • «погана» пам'ять, дитині важко запам'ятати якусь інформацію, слова, вірш, казку, або ж запам'ятовує, але швидко забуває вивчене;
  • у 5-6 років дитина відчуває труднощі у вирішенні завдань з мінімальним логічним навантаженням, не може впоратись з класифікацією, узагальненням, вилученням зайвого;
  • у дитини збіднені уявлення про себе і навколишній світ (свої ПІБ, вік, свою сім'ю, місто, країну, пори року, частини доби, живу і не живу природу);
  • дитина гіперактивна, або навпаки надто інертна;
  • знижена, або відсутня пізнавальна активність;
  • не зріла емоційно-вольова сфера;
  • наявні фізичні порушення чи обмеження, або просто дитина незграбна, вайлувата, неакуратна у виконанні ручної праці, не може охайно обвести чи розфарбувати, не стрибає на двох/одній нозі, не б'є м'яч ногою і т.д (загальна чи/і дрібна моторика потребує розвитку).

До дитячого психолога потрібно звертатися коли дитина:

  • надто часто нервова, або плаксива без особливих на те причини;
  • тривожна, може погано спати (часто прокидається, або важко засинає, спить мало, не по віку);
  • проявляє агресію до рідних людей, або інших дітей (найбільш тривожним дзвіночком є прояв агресії до мами);
  • має страхи, фобії;
  • не впевнена у своїх силах, уникає нових видів діяльності, складних завдань;
  • не налагоджує відносини з іншими дітьми, не комунікує з ними, уникає, ігнорує, або боїться їх;
  • не адекватно реагує на окремі ситуації (напр., при зустрічі з мамою відразу плаче, або втікає).

Тут перечисленні далеко не всі випадки, коли потрібно звертатися до спеціалістів, та й передбачити абсолютно усе неможливо. Більше можна сказати при особистій консультації, ще більше після перших занять з дитиною. Тим паче, що у багатьох випадках дитині потрібна саме спільна злагоджена робота усіх трьох спеціалістів. Я пишучи цю статтю ставила перед собою за мету націлити і спрямувати батьків у потрібне їм русло і підказати, як зробити правильний вибір. Наведені вище пункти мають допомогти батькам розібратися, до кого слід звернутися, бо так добре, як знають свою дитину батьки — не знає ніхто.

Ми, спеціалісти, відкриваємо двері і свої душі перед кожною дитинкою, яка потребує нашої допомоги. До діток ми шукаємо особливий, індивідуальний підхід, намагаємося допомогти кожному, а батькам пропонуємо вигідні для них умови співпраці. 

Рейтинг:5 з 5

На основі відгуків 1 користувачів

Автор: Лариса Я.

Редакція не несе відповідальності за наповнення блогів, вони є персональною думкою автора

Потрібен репетитор?

Обирай кращих викладачів на сервісі Букі!

Інші статті викладача

Реєструйся репетитором на BUKI!

Безкоштовна реєстрація за 10 хвилин

Заняття персонально чи по Skype

Оплата напряму від учня

Також читайте розділ «Блоги репетиторів»:

Лексичні помилки на ЗНО: Підготовка та запам'ятовування

З цими практичними порадами та стратегіями ви зможете ефективно вивчити лексику та підготуватися до успішного складання ЗНО з української мови.

Автор: Ірина З.

Різниця між синтезатором, акустичним піаніно та MIDI- клавіатурою

Перед тим, як почати займатися фортепіано, дуже багато учнів хочуть придбати інструмент, але не знають різницю між ними і просять допомоги при виборі. Тому хочу трохи обговорити цю тему.

Автор: Юлія А.

Як відрізнити Present Simple від Present Continuous, якщо Ви початківець?

Допомога в розумінв англійської граматики для початківців.

Автор: Юліанна С.

Логопедичні кейси

У даній статті представлено два логопедичні кейси, в яких описано роботу з клієнтами з мовленнєвими порушеннями.

Автор: Марина К.

Чи після 1 заняття з логопедом мовлення буде чітким?

Стаття про прогнозування результату 1 заняття та про те чи потрібно дотримуватися послідовності постановки звуків.

Автор: Марина К.

Інші новини:

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

Творення і відмінювання прізвищ, імен по батькові в українській мові

01.03.2024

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

Вчимося рахувати швидко: що таке ментальна арифметика

28.02.2024

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

Вивчаємо речення, які ускладнені вставними словами: правопис вставних конструкцій

27.02.2024

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

Відмінювання слів в українській мові: важливі відомості про кличний відмінок

20.02.2024

;