Приклад аналізу музичного твору. Клод Дебюссі. Арабеска № 1

К. Дебюссі написав «Дві Арабески» у1888 р. (у 26 р.). Після закінчення Паризької консерваторії був нагороджений Римською премією. У 1885-1886 р. композитор жив у Римі, як стипендіат від консерваторії. Приїхавши до Парижу у 1887 р., композитор навернувся до співдружності поетів і художників, які об’єдналися під егідою Стефана Малларме. Поет був впевнений, що треба вслуховуватися до основного слова при створенні вірша і насищати його широкими аспектами, надавати розширену інтерпретацію його значенню, відкривати можливість всебічному творчому натхненню, а не тільки тимчасовому. Крім того, він радив вбачатися у дзеркальність подій, окресленню дзеркала у художньому процесі.

Ці основні три тези творчості сприйняв 26-річний К. Дебюссі, звернувшись до імпровізації на європейську назву «арабське» – складного орнаменту, східного походження від середньовічної епохи. Живопис орнаменту створювався на основі геометричних та рослинних елементів, сплетених з безкінцевого повторення одного з узорів в єдиному ритмі розгортання композиції твору.

Форма Арабески № 1 К. Дебюссі – Складна 3-частинна, однотемна, з варійованим пророщенням тріольних пульсацій в єдиному фактурному комплексі з долевими тривалостями тематизованих інтонацій, що проявляються у віддзеркаленні остинатного руху. Створюється враження (в стилі живописного impression) зорового та слухового сприйняття безкінцевого струму життєвого розгортання, яке не просто виникає і щезає «з нікуди–в нікуди», але постійно знаходиться, дзюрчить, обплітає, дзеркально повертається і має свій неповторний сенс руху та розповсюдження. При виконанні та прослуховуванні музики цієї Арабески постійно виникають асоціації з живописом ніжних пастельних переливів однієї фарби, орнаментів квітів однієї рослини, відчуття спокою у розгортанні подій певного часу життя.

Складна 3-частинна форма з варійованою репризою та однотемною Середньою частиною (від Temporubato, unpeumoinsvite– «Вільний темп, трохи повільніше») у похідному контрасті з елементами розробкового розвитку основного музичного матеріалу (переінтонування, дроблення, елементи секвенційного варіювання). Композиція Арабески має віддзеркальний варійований оберт у «кружлянні» від Вступу (1-5 тт.) до Заключення (99-107 тт.). Крайні частини розгортають, подібно до старовинних прелюдій, танців, 2-частинну форму продовженого типу (АА1). Середня частина має також структурний і фактурний (складовий) контраст: 1) на відміну від вільного «прелюдійного» розгортання в крайніх частинах – стійку квадратну будову 8+8+8 / 8, в якій тричастинний розподіл (за типом ) переходить у передиктову підготовку варійованої репризи ІІІ частини цілої форми.

Схема форми в цілому може бути представлена у вигляді:

Вступ +АА1 – зв’язка / А2R+ передиктовка зв’язка / AA3 + Заключення.

«А2R + передиктовка зв’язка» має внутрішню Просту 3-частинну репризну структуру з квадратними періодами та з «віддзеркаленим» варійованим повторенням (прийомом «луна») репризи Простої 3-ч. форми, на яке припадає функція «передикту» («b2.») у Складній 3-частинній композиції:

b-a2 -b1 + b2. («b» – 39-46 тт.; «b1» – 55-62тт.;  та «b2» – 63-70 тт.)

Знаходження варійованого основного музичного (фактурного) матеріалу в самій серцевині загальної форми створює натяк на концентричність, «дзеркальну круговерть орнаменту – арабески». Фактурний контраст, позначений літерою «b» та «b1» (і «b2.») – створений у хоральному складі, якій ніби «вбирає, синтезує, відокремлює в купу» вільне імпровізаційне розгортання оточуючого музичного матеріалу крайніх частин Скл. 3-ч. форми і Середини Пр. 3-форми. Якщо визнати символіку «арабески» програмним художнім задумом, то саме в хоральному складі поданий «знак узагальненої ідеї» – проява з «орнаменту» надпису літерами «тексту для прочитання» поетичного (морального, філософського) висловлювання, «повчальної вказівки, вчення, настанови». Тобто, художнє прочитання «Арабески № 1»К. Дебюссі може здатися не таким вже й простим.

Тональний план «Арабески» в загальному вигляді по основним частинам:

E-dur– А-dur– E-dur (з субдомінантової Середньою частиною).

Тональний план в цілому: (I ч.) E-dur–(H-dur)–E-dur–(cis-moll)–E-dur–A-dur–(D-dur)–A-dur// (II ч.)A-dur–E-dur– /A-dur/ A-dur–E-dur + C-dur (F-dur) – E-dur// (III ч.) E-dur–(H-dur)–E-dur–(A-dur)–(fis-moll)–E-dur.

В дужках позначені тональності короткочасних відхилень. H-dur сприймається акордами DD (альтерованою S) по основній тональності з подальшою дезальтерацією в SE-dur. По загальному тональному розвитку ясно відчута спрямованість руху до субдомінантового центру, але в ІІ ч. форми в її крайніх розділах у модулюючих квадратних періодах Пр.3-ч. форми обидва рази є досконалі каданси в Домінантову тональність (А-dur– E-dur).

Рейтинг:5 з 5

На основі відгуків 3 користувачів

Автор: Олександр Б.

Редакція не несе відповідальності за наповнення блогів, вони є персональною думкою автора

Потрібен репетитор?

Обирай кращих викладачів на сервісі Букі!

Інші статті викладача

Реєструйся репетитором на BUKI!

Безкоштовна реєстрація за 10 хвилин

Заняття персонально чи по Skype

Оплата напряму від учня

Також читайте розділ «Блоги репетиторів»:

Пам’ятка для читачів німецькомовних текстів

Декілька порад для тих, хто вивчає німецьку мову і стикається з труднощами під час роботи з текстом.

Автор: Ольга П.

Гендерні відмінності у тренуваннях: особливості та рекомендації

Розуміння цих відмінностей може допомогти створити більш ефективні та індивідуалізовані програми тренувань для обох статей.

Автор: Анастасія Ш.

Інтеграція математики з іншими предметами: міждисциплінарні проєкти

Стаття досліджує інтеграцію математики з іншими предметами через міждисциплінарні проєкти, показуючи, як такий підхід розвиває критичне мислення, мотивацію та креативність учнів.

Автор: Вадим П.

Мови програмування

Як вірно, та з чого розпочати, можна собі сказати, або говорити доволі часто.

Автор: Андрій Б.

Здоров'я мозку та біохакінг

Програми для покращення когнітивного, емоційного, фізичного та психологічного здоров'я.

Автор: Наталія Д.

Фітнес-подорожі: поєднання відпочинку і тренувань

У цій статті ми розглянемо, що таке фітнес-подорожі, їх переваги, популярні напрямки та типи програм.

Автор: Наталія Д.

Інші новини:

;