Одного разу мені задали запитання: Який у нас буде формат навчання, один урок - одна пісня?
Я була шокована, адже спів це не просто відкрити рота видати звуки і усі задоволені, у такому випадку можна навіть вчителя не шукати, а просто піти у караоке та поспівати. Тому я вирішила написати цю статтю, у якій я спробую пояснити , від чого залежить вивчення однієї пісні, скільки часу це може зайняти та які аспекти при вивченні необхідно враховувати.
Що таке спів?
Спів це звуки які людина утворює за допомогою голосових зв’язок та повітря. Використання голосових зв’язок під час говоріння та співу, відрізняється, тому потрібен деякий час щоб навчитися використовувати голосові зв’язки по іншому. У цьому процесі бере участь також діафрагма, про неї я вже писала у іншій статті. Коли ми навчилися так співати, або ще вчимося, почнемо готувати нову пісню:
Крок 1
Якщо співак/співачка знає сольфеджіо, сідає за піаніно та вчить мелодію пісні. Якщо ж не знає включає пісню та повторює за співаком, але у такому випадку є ризик завчити деякі ноти неправильно, та імітувати співака,не відчуваючи пісню. Як ви розумієте у другому випадку викладач повинен виправити неправильні ноти, якщо такі є, і не під фонограму, а під фортепіано.
Крок 2
Коли ми знаємо вже добре мелодію, потрібно відпрацювати її вокально. Наприклад, бувають важкі інтервали, або інші ситуації, які потребують опрацювання. Саме на цьому кроці виникає багато нюансів, викладач пояснює, але навіть якщо учень відразу розуміє, не завжди може відтворити. Чому? Можуть бути психологічні блоки, також якщо тільки почали навчання, тільки почали використовувати діафрагму, резонатори , але учень ще не може повністю усе контролювати.
Крок 3
Здається наче вже все вивчили, мелодію знаємо, гарно співаємо, але якщо ви тут зупинитесь, слухати вас буде нудно. Як можна розфарбувати пісню ? Прочитайте повністю текст, зробіть літературний його аналіз, спробуйте зрозуміти історію автора у найдрібніших деталях. Зазвичай, автори музичних текстів пишуть мелодію так, щоб вона підкреслювала текст. Пісня як історія, як текст , повинна мати початок, розв’язку, пік, кінець. Чомусь багато хто це ігнорує. Деколи буває слухає, людина наче і вокально правильно співає, але наче чогось не вистачає, а деколи настільки приємно когось слухати, хоча і чути вокальні помилки. Тому потрібно завжди враховувати зміст, та співаючи розповісти історію автора повністю. Та це не значить що потрібно плакати разом з автором, так як це зможе завадити вокальному виконанню.
•Початок-зазвичай спокійний, як розповідь, тому і починаємо співати спокійно, але правильно.
•Розв'язка- продовження розповіді, можуть бути незначні емоційні підвищення, наприклад автор може використовувати crescendo та diminuendo.
•Пік-емоціональний пік композиції, зазвичай автори використовують forte та fortissimo, але це не означає що потрібно кричати, потрібно просто використовувати діафрагму, тому що крик робиться на голосових зв’язках, і може їх пошкодити.
•Кінець -у більшості випадків використовується diminuendo, щоб показати що скоро вже буде закінчення.
Крок 4
Попрацювати над піснею з концертмейстером.
Висновок:
Насправді, скільки часу потрібно буде щоб вивчити пісню ,не зможе відповісти жоден викладач, тому що усе залежить від учня. Хтось швидко вчить музику, хтось повільно. Хтось зразу розуміє підказки викладача, комусь необхідно їх переварити. А ось щоб передати зміст пісні, ви повинні її зрозуміти повністю, щоб ви змогли її заспівати по своєму ,а не скопіювати, теж необхідний час.
Пам'ятайте, серце вашого слухача б'ється у ритмі вашого співу, і тільки від вас усе залежить, чи отримає він задоволення чи розчарування від вашого співу.