Тема: Комунікація тварин
Мета уроку:
освітня: сформувати уявлення про комунікацію у тварин та використання знарядь праці; розвивальна: розвивати критичне мислення, вміння складати схеми;
виховна: виховувати любов до тварин;
Методи і методичні прийоми: бесіда, опитування, розповідь, пояснення, демонстрація.
Обладнання і матеріали: відеоматеріали та фото до теми.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Основні поняття: сигнали, стимули, комунікація у тварин.
І. Організаційний етап.
Привітання з класом, перекличка.
II. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
-Як ви вважаєте, що таке комунікація?
-Який синонім можна підібрати до цього слова?
-Як ви вважаєте, які є види комунікацій у різних тварин?
До дошки викликаю по одному учню, і той в свою чергу повинен написати той вид комунікації у тварин, який він знає.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Довідкова інформація.
На нашій планеті є досить багато тварин, у яких досить цікавий процес обміну інформацією. Одними із таких тварин є мурашки. У мурашок обмін інформацією може бути пов'язаний з тактильним кодом: мурашки довго обмінюються ударами антен (так званий антенальний контакт – «контакт антен»), нижньощелепних щупиків і передніх ніг. Часто ці антенальні контакти супроводжуються передачею від однієї комахи до іншої краплі рідкої їжі - такий процес називають трофалаксисом. Ще в 1899 р. німецький зоолог Е. Васманн запропонував гіпотезу антенального коду - своєрідної мови жестів, що базується на швидких рухах антен мурашок. Крім того, у мурашок під час дотику антенами передаються й хімічні сигнали про територію, їжу, небезпеку тощо.
Тому сьогодні на уроці ми розглянемо детальніше про різноманітні види комунікацій у тварин.
Повідомлення теми та мети уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь з використанням підручника.
1.Поняття комунікації.
Відкрийте свій підручник на сторінці 233 та прочитайте визначення комунікації. Після цього один бажаючий скаже: що ж таке комунікація тварин.
Комунікація тварин – спілкування між особинами тварин одного або різних видів шляхом передачі інформації за допомогою різних сигналів.
2. Види комунікації.
Комунікація може здійснюватися різними органами тварин, всім тілом або за допомогою органів чуття. Зараз з використанням підручника (сторінка 233) ми складемо декілька невеличких схем під назвою «За допомогою чого здійснюється комунікація».
Спеціальні органи тварин
- Пахучі залози
- Голосовий апарат
- Органи чуття
- нюх
- смак
- зір
- слух
- дотик
Рецептори
- електрорецептори
- терморецептори
Крім того, передача інформації може також здійснюватися формою тіла тварин, позою, забарвленням або поведінкою.
Робота з підручником.
Пропоную дітям прочитати в підручнику матеріал на ст. 233 матеріал про різноманітність спілкування тварин. Після цього разом з учнями у формі діалогу вияснимо найпоширеніші види спілкування тварин.
-мова звуків (наприклад, сурки, сурикати, суслики передають інформацію про небезпеку, їх звуки чутні до півтора кілометра)
-мова запахів (наприклад, Котячі, Кунячі, Собачі мітять території)
-мова рухів (наприклад, пози собак, танці бджіл, шлюбні танці птахів, мімічні рухи приматів)
Гра в команді.
Зараз я вам пропоную невелику гру, яка заключається в тому, щоб співставити фотографії з тваринами, які я вам зараз роздам з певним видом комунікації, які ми з вами розглянули раніше. Діти поділяються на 3 групи; кожній групі роздаються картки з тезами, які наведені нижче та фотографії тварин, які діти мають співставити з цими тезами. Одна тварина виявиться зайвою.
1). У …… мовою спілкуванні є клацання, свистіння та ехолокація, якої ми не чуємо.
2). …… вигинають спину і настовбурчують шерсть, припадають до землі та голосно виють, демонструючи один одному свою агресивність.
3). Сигналом є запах сечі в …….; її залишають на своїй території самці, позначаючи цим, що територію вже зайнято.
4). Мова хімічних сигналів добре розвинена в ….... Вони передають інформацію одна одній дотиками своїх антен.
5). До мови тварин можна віднести й дотики. У цих тварин «фехтування» дзьобами є частиною ритуалу привітання під час шлюбного періоду.
Відповіді: 1-дельфіни, 2-коти, 3-гепард, 4-мурашки, 5-птах
V. Закріплення, систематизація й узагальнення знань учнів.
Бесіда.
-Що таке комунікація?
-Які є найпоширеніші види спілкування у тварин?
-За допомогою яких органів може здійснюватися комунікація?
-Наведіть деякі приклади комунікації різних тварин, які ми розглянули на уроці.
VI. Підбиття підсумків, оцінювання результатів роботи на уроці.
Отже, сьогодні на уроці ми вияснили поняття комунікації як спілкування й обмін інформацією і вияснили, що комунікація є основою будь-яких проявів соціальної поведінки.
Далі виставляю оцінки учням за їх активність на уроці з короткими коментарями.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 26. Підготувати міні-презентацію свого домашнього улюбленця на теми: «Як спілкується зі мною мій “домашній” друг», «Мій улюбленець такий розумний...».