Як використати приклади з твору Ольги Кобилянської «Valse melancolique» у власному висловлюванні

2020-06-26

Ніна К.

Власне висловлювання — одне з найскладніших завдань ЗНО з української мови, якого боїться кожний другий випускник. І одна з причин цього страху – необхідність навести приклади-аргументи, взяті з літератури чи інших видів мистецтва. Об цю сходинку спотикається досить багато випускників — і сьогодні я розповім як аргументувати правильно на прикладі згаданого твору Ольги Кобилянської.

Типові помилки при підборі аргументів у власному висловлюванні ЗНО

Структура написання власного висловлювання вимагає, щоб перший аргумент на підтвердження тези був узятий з літературних творів чи інших видів мистецтва.

Традиційна помилка, яку допускають при підбору прикладу випускники — плутають аналіз твору з аргументацією. Наприклад, згадування теми чи ідеї твору — це аналіз. Освітлення проблематики — це теж аналіз. А приклад — це згадка конкретного вчинку чи ситуації, що стосується персонажу літературного твору, що підходить для ілюстрації початкової тези.

Наведу приклад правильної аргументації, яка підкреслює цінність дружби: «Прикладом справжньої дружби можуть слугувати стосунки трьох молодих жінок з твору Ольгою Кобилянською «Valse melancolique» — Ганни, Марти та Софії. Сприйнявши нову товаришку Софію Дорошенку спочатку насторожено, Марта та Софія з часом оцінили її багатий духовний світ, розділили її любов до музики та підтримували в скруті.» Ще одна типова помилка – не вказати автора чи назву художнього товару, або вказати лише щось одне – це знижує оцінку екзаменатора.

Проблематика твору як перший крок до аргументації

Випускники часто переконані в тому, що для того, щоб навести вдалий аргумент, потрібно досконало знати безліч творів. Насправді, знати твори дійсно потрібно, але куди потрібніше вміння добирати влучні приклади. Спробуємо з цієї точки зору розібрати на аргументи твір новелу «Valse melancolique», що стала програмовим твором для ЗНО лише в цьому, 2020 році.

У творі є наступна проблематика:

  • людські стосунки;
  • морально-етичні цінності;
  • суспільні цінності;
  • філософські проблеми.

Кожна з цих проблем розкривається авторкою багатогранно, що дає можливість використати приклади з твору для аргументації власних висловлюваннях на різну тему. 

Людські стосунки

Традиційно у творі висвітлені два основні складові людських стосунків — дружба та кохання. Приклад справжньої жіночої дружби, що тримається на взаємоповазі та підтримці один одного — це стосунки трьох колежанок: Марти, Софії та Ганни. Нещасливе кохання, що вплинуло на характер дівчини, яка стала замкнутою через пережиту зраду, бачимо в розповіді про життя молодої музикантки Софії. Цей епізод може слугувати прикладом для підтвердження думки про те, що нещасливе кохання чи сильне потрясіння може заламати навіть сильну особистість. Глибина стосунків, що складалися між дівчатами, розуміння одна одної, попри те, що всі вони дуже різнились характерами – аргумент на користь цінності дружби в житті людини.

Морально-етичні цінності

Чи важко бути чесним з самим собою? Чи варто залишатись вірним своїм переконанням? Якщо у власному висловлюванні випускник буде давати відповідь на ці питання, то доречними буде згадка образу Ганни, яка змушена була обирати між коханням та бажанням рухатись вперед і розвиватись. Вибір дівчини на користь кар’єри може служити аргументом для таких тез: іти до своєї мети, незважаючи ні на що, залишатися вірним своєму покликанню. Це яскравий приклад жінки, що прагне досягнути більшого, реалізувати себе в житті, аніж просто збувати міцну родину.

Суспільні цінності

Чи може соціальний статус перешкоджати дружбі? Якщо ваша відповідь – ні, то тоді доречно згадати у своєму висловлюванні дружбу між трьома головними героїнями твору. Ганна — молода художниця, що мріяла поїхати до Італії та вважалась улюбленицею долі. Марта – майбутня вчителька. Софія ж була з бідної родини — мала змогу навчатися лише завдяки підтримці свого дядька. Однак різний соціальний статус не заважав дівчатам стати справжніми подругами, які перш за все цінували одна в одній неповторність характеру та багатий внутрішній світ.

Чи допомагає освіта досягнути вершин у житті? Чи робить вона людину щасливішою? Якщо ваша відповідь так, то чому б не аргументувати свою думку прикладом Ганни, що єдина з трьох героїнь знайшла те, що шукала — славу, визнання, свободу. І досягала цього завдяки цілеспрямованій роботі над собою та отриманій освіті. Якщо відповідь – ні, то можна згадати Марту, яка попри любов до науки та навчання, своє справжнє щастя знайшла в сімейному житті. 

Якщо вас цікавлять філософські проблеми, яких торкалась у своїй новелі Ольга Кобилянська, звертайтесь, і ми разом проаналізуємо твір на можливість використання його для аргументації у власному висловлюванні. Зазначу, що я змогла зайти більше ніж 20 тем, приклади-підтвердження думки до яких можна знайти в даному творі. Хочете дізнатися які? Звертайтесь, буду рада допомогти!

Сподобалась стаття? Оцініть

5

На основі відгуків 4 користувачів

Ніна К.

Автор та репетитор на BUKI: Ніна К.

Репетитор з української мови та літератури. Викладач приватної школи. Практичний психолог.

Ціна

500 грн/год

Рейтинг:

5(відгуків: 6)

Інші блоги автора

Шукаєте репетитора?

На BUKI відправляють заявки на співпрацю з репетитором кожні 4 хвилини. Та вже 650000+ учнів знайшли викладача. Бажаєте приєднатись до них?

Підібрати репетитора

BUKI

Платформа, що об’єднує репетиторів та учнів

Створити профіль репетитора