Державна підсумкова атестація – форма контролю якості набутих знань, що проводиться навчальними закладами. Такий підсумковий іспит з української мови має формат диктанту, який зачитується учителем у присутності членів комісії. На прослуховування, запис та перевірку тексту школярам відводиться година.
Щороку дев’ятикласники скаржаться: наче із текстом диктанту знайомі, однак припустилися кількох помилок. І оцінка виявилася невтішною.
Як відбувається складання ДПА?
Багатьох учнів хвилює питання: «Чи можна вгадати диктант?» Справа у тому, що школярі 9-их класів займаються на уроках або проходять додаткову підготовку з репетитором за збірниками диктантів кількох авторів: О. Авраменка, О. Єременко, О. Білецька, Т. Ткачука.
Вибір того чи іншого збірника визначає методичне об’єднання вчителів української мови міста чи району. В основному по Україні педагоги віддають перевагу текстам О. Авраменка. Збірник диктантів 2020 року вже можна знайти в Інтернеті чи магазинах.
Приблизно за місяць перед державною підсумковою атестацією уже згадане методоб’єднання україністів голосує та визначає 5 орієнтовних текстів, що затверджуються управлінням освіти певного міста чи району. Безпосередньо у день складання ДПА за 5 хвилин перед початком іспиту знову збираються учителі уже в межах конкретного закладу освіти та разом із уповноваженими наглядачами з управління освіти методом жеребкування обирають текст диктанту із п’яти дібраних раніше. Обраний текст затверджує керівник навчального закладу, тобто директор школи.
У годину іспитового часу входить перше повне прочитання тексту вчителем, диктування окремих речень та фінальна перевірка у вигляді третього повного зачитування диктанту. Відтак кожне речення звучить три рази. Отож часу та умов достатньо, аби встигнути усе записати, перевірити та виправити помилки.
На жаль, не всі школи й далеко не кожен вчитель встигають за навчальний рік опрацювати бодай декілька текстів, позаяк навчальна програма 9 класу з української мови насичена й складна. Учні готуються самостійно чи з батьками, які чомусь часто радять просто завчити тексти диктантів, переписуючи їх багато разів. Та чи ефективний цей метод? Він однозначно не врятує від помилок, тому що треба принаймні розуміти те, що намагаєшся запам’ятати.
Як підготуватися до ДПА, уникаючи зазубрювання?
Конспектувати усі диктанти непотрібно, якщо на це немає вільного часу. Тренуватися, звісно, можна, але краще перед цим зробити маленьку хитрість. Назвемо її умовно «Сітка правил». Що це означає?
Тексти диктантів насичені орфографічними та пунктуаційними труднощами, призначеними для визначення практичних навичок школярів. Візьмемо до уваги оновлений збірник О. Авраменка 2019 року, що містить 70 диктантів середнім обсягом від 150 до 175 слів. Кожен текст – чудова ілюстрація вивчених правил та норм української мови. Уже згадану сітку радимо розділити на дві частини: «Орфографія» (усе, що пов’язане з правильним написанням) та «Пунктуація» (усе, що стосується правильної розстановки розділових знаків).
Наголошуємо, що виконувати дане завдання продуктивніше з шкільним учителем або репетитором, оскільки можна легко заплутатися у нетрях правописних вимог. Для справи знадобиться товстий зошит мінімум на 64 сторінки.
Пропонуємо орієнтовну таблицю, що стосується першого розділу. Приклади взяті із текстів О. Авраменка.
Орфографія |
|
Написання апострофа |
роз’яснити, возз’єднання, п’єдестал |
Написання м’якого знака |
меншістю, доньці, бренькіт |
Слова з іншомовними частками |
інфографіка, телепередача, ультрамодний |
Слова іншомовного походження |
асфальт, бароко, інтермецо |
Українські власні назви |
Шелестовичі, Самбірщина, конкурс «Пісня-71» |
Іноземні власні назви |
Фланнері О’Коннор, Лоуелл |
Відмінкові форми числівників |
трьохсот сімдесяти, дев’яноста чотирьох |
Спрощення |
контрастний, обласний, заїзний |
Подвоєння |
билинний, священний, віддавна |
Написання складних іменників |
перекотиполе, сторіччя, лісосплав |
Складні прикметники |
східнослов’янський, північноукраїнський, яскраво-зелений |
Ступені порівняння прикметників |
вужчий, важчий, кращий |
Правопис займенників |
хто-небудь, казна-що, будь із ким |
Прислівники |
віч-на-віч, рік у рік, десь-інколи |
Ненаголошені е, и в коренях слів |
перетинати, клечання, директор |
Суфікси іменників та прикметників |
подушечці, вуздечко, лисеня |
Основною проблемою вивчення української мови у 9 класі є синтаксис, точніше – складне речення. Тож чому б не поєднати приємне й продуктивне, заносячи приклади речень із диктантів до таблиці.
Розділові знаки |
|
Просте речення, ускладнене: |
|
А) однорідними членами |
…вирішили зупинитися ненадовго, та передумали… |
Б) звертанням |
Мужній козаче, де твоя сила? |
В) вставними словами |
Напевно, сплило багато часу… |
Г) відокремленою обставиною |
Зізнавшись щиро, відчуваєш… |
Д) відокремленим додатком |
Окрім нього, ніхто… |
Е) відокремленим означенням |
Огорнута ранковим туманом, спить земля. |
Є) прикладкою |
Українські запорожці, відважні лицарі-звитяжці, знали… |
Складносурядне речення |
Встало сонце – і спала полуда з очей. |
Складнопідрядне речення |
Мені здається, що цього досить. |
Безсполучникове речення |
Гуцули вірять: небесний грім – то голос Бога. |
Складне речення з різними видами зв’язку |
Володимир спершу висаджує квіти у своєму маленькому городі, дивиться, як вони ростуть, а вже потім малює. |
Пряма мова |
Дослідник якось сказав: «Як я можу зрадити свій народ, коли мушу приносить користь тут, в Україні?» |
Діалог |
–Ти повернешся? –Так. Чекай на мене зі сходом сонця. –Приходь з перемогою! |
Список орфограм та пунктограм можна зробити більш детальним. Таким чином, варто розібрати усі диктанти або хоча б ті, де зустрічаються складні й незрозумілі випадки написання.
Як оцінюють ДПА з української мови?
Шкала оцінювання доволі сувора. Детально із нею слід ознайомитись на сайті Міністерства освіти: https://mon.gov.ua.
Одна негруба помилка знижує оцінку на бал, одна груба – відразу на два бали. Приміром для оцінки «дев’ять» допускається лише дві помилки, одна з яких негруба.
Серйозні помилки – орфографічні, графічні та пунктуаційні порушення стосовно вивчених правил. Наприклад, відсутність коми після звертання чи вставного слова, написання власних назв з малої літери тощо. До розряду незначних (негрубих) помилок належать: написання зайвої букви у слові, пропуск однієї літери, що не стосується орфографічних норм, заміна розділових знаків – коми та крапки з комою, двокрапки й тире. Отже, відмінна від авторського тексту постановка розділового знаку можлива, якщо це не протирічить вимогам правопису.
В окремих випадках помилки виправляються, але не впливають на зниження балу. До таких недоліків належить: неправильна передача авторського розділового знаку, неправильне написання, що стосується правил, які не входять до шкільної програми. До речі, повторення певного огріху в однакових словах вважається за одну помилку. Написання, спричинене неуважністю (описка) не враховується за мінусовий результат за умови, що трапляється в тексті не частіше одного разу.
Помітивши порушення правопису, сміливо виправляйте його, проте пам’ятайте, що п’ять виправлень вартують зняття одного балу.
Ознайомившись з системою оцінювання, розуміємо, наскільки ґрунтовно слід готуватися.
Відповідальна підготовка – запорука успіху
Таким чином, користуючись сіткою правил, розширюємо теоретичну й практичну базу знань, напрацьовуємо грамотність, закріплюємо матеріал 9-го класу. Занотовуючи слова або речення до розділу, одночасно варто повторювати правила, що відповідають даній темі.
Навчання методом структурування й розподілу ефективне, якісне й прогресивне. Адже за практичний матеріал слугують тексти диктантів, що можуть трапитися на ДПА. Даний спосіб дієвий для звичайних уроків української мови, коли учні шукають приклади до певного правила у збірнику диктантів.
Навчайтеся з користю та усвідомлено! Звичайне бездумне конспектування за жодних обставин не гарантує блискучий результат.
Вам буде також цікаво:
Міжнародні іспити з англійської мови: англійська для роботи, IELTS замість ДПА