
7 липня 2025 року Кабмін затвердив Постанову №809, яка визначає порядок надання грошової виплати для учнів 1 класів.
Репетиторський маркетплейс BUKI підготував детальний огляд цієї соціальної ініціативи: умови, правила, інструкція з подання заяви, терміни.
Що таке «Пакунок школяра»?
Так називається одноразова грошова допомога українським сім’ям, у яких є діти, що цьогоріч йдуть до першого класу. Розмір виплати складає 5000 грн. За ці кошти батьки зможуть частково покрити витрати на підготовку до школи — купівлю канцелярського приладдя, підручників, одягу тощо.
Підготовка до 1 класу включає не лише придбання потрібних речей, а й належне інтелектуально-психологічне налаштування дитини. У тому числі підготовчі заняття з базових вмінь та загального розвитку, які допоможуть першачкам швидко адаптуватися до вимог та особливостей шкільного навчання. Батьки можуть займатися з дітьми самостійно або звернутися до професіонала — репетитора молодших класів.
Хто має право на виплату?
На допомогу можуть розраховувати українські родини, чиїх дітей офіційно зарахували до 1 класу на 2025–2026 навчальний рік. Це стосується як батьків, так і інших законних представників (опікунів) дитини:
- представників дитячих будинків сімейного типу
- представників прийомних сімей
- представників закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування
- осіб, до сімей яких тимчасово влаштовано дитину, щодо якої встановлено факт відсутності батьківського піклування
Одноразова грошова допомога призначається на кожного учня першого класу. За попередніми підрахунками, це понад 250 тис. дітей.
Умови для батьків першокласників
Головна умова — це вчасно подати документи до школи. Адже на момент подання заяви на виплату ваша дитина вже має бути зарахована до 1 класу.
Нагадаємо, що основний етап подання заяв до перших класів закінчився 31 травня. Однак з 15 червня можна подавати заяви на вільні місця у заклади освіти, що є бажаними для батьків.
Обоє або один із батьків має бути зареєстрований у застосунку «Дія». Ця умова не є обов’язковою, хоча значно полегшує отримання послуги. Але батьки або опікуни дитини можуть також подати письмову заяву особисто в одному з сервісних центрів Пенсійного фонду.
Виключення та особливі випадки
Можливість скористатися послугою має 3 важливі поправки:
- Сім’я має проживати на території України та мати українське громадянство
- Дитина повинна бути зарахована до українського навчального закладу
- Формат навчання має бути лише офлайновий, тобто очний
Остання вимога отримала шквал критики у соцмережах. Адже наразі виходить, що родини, які проживають на прифронтових територіях, де навчання проходить виключно онлайн, не можуть претендувати на виплату.
Попри негативні моменти, дистанційне навчання має й плюси. Якщо дитині складно довго сидіти перед монітором або ж вона не може звикнути до уроків з класом, батьки можуть підшукати кваліфікованого онлайн-репетитора. Педагог займатиметься з дитиною за спеціально розробленою для неї програмою, підбираючи відповідно до її рівня вправи та завдання.
Як подати заявку через «Дію»
Спочатку батькам треба очікувати на пуш-сповіщення, яке автоматично запропонує приєднатися до програми. У разі ж відсутності застосунку «Дія» інформація про претендентів на виплату надсилається до Пенсійного фонду.
Покрокова інструкція в мобільному додатку
Відкрийте свій профіль у «Дії» та в розділі «Сервіси» оберіть послугу під назвою «Пакунок школяра». Відомості, необхідні для формування заяви, підтягуються автоматично з Інтегрованої комплексної інформаційної системи Пенсійного фонду.
Згенеровану заяву слід підписати електронним підписом «Дія. Підпис» («Дія ID»), після чого її вже не можна буде редагувати.
Готова заява передається до Пенсійного фонду України шляхом електронної інформаційної взаємодії та розглядається після верифікації даних Мінфіном.
Необхідні документи та дані
Заява складається у довільній формі, водночас вона має містити такі відомості:
- прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) одного з батьків
- реєстраційний номер облікової картки платника податків одного з батьків
- прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) дитини
- дата народження дитини
- серія та номер свідоцтва про народження дитини
- номер спеціального рахунка
Пенсійний фонд України після узагальнення відомостей про отримувачів проводить перевірку актуальності інформації та формує зведений перелік, на підставі якого готує інформацію про кількість отримувачів та загальну потребу в грошових коштах.
Нижче подаємо шаблон письмової заяви, що подається у разі відсутності додатка «Дія».
Зразок можна завантажити за посиланням.
Використання коштів
Отримані кошти треба використати протягом 180 днів з моменту їх зарахування. Після цього періоду залишок невикористаних коштів повертається на рахунок Пенсійного фонду.
Безготівкова форма оплати карткою
Кошти надійдуть на Дія.Картку, прив’язану до спеціального рахунка визначеного державою банку, або картку банку, який один із батьків вказує при поданні письмової заяви до Пенсійного фонду. Відкрита картка матиме спеціальний режим використання. А отже, надані кошти не можна зняти або перерахувати на іншу картку.
Розрахунок можливий лише у безготівковій формі.
Перелік товарів і послуг, на які можна витратити виплату
Отримані 5000 грн можна буде використати виключно на потреби дитини з підготовки до навчального року, а саме:
- канцелярські товари
- підручники, посібники, довідники
- друковані робочі зошити
- дитячий одяг та взуття
Фактично такі покупки можна буде здійснити у відповідних онлайн-магазинах, у супермаркетах чи спеціалізованих магазинах, що продають шкільне приладдя. Важливо, щоб точка реалізації цих товарів мала один із перелічених кодів господарської діяльності: 5641, 5651, 5661, 5943.
Терміни та графік виплат
Точна дата початку подання заяв на отримання виплати поки невідома.
Починаючи з 15 липня МОН засобами електронної взаємодії передає список учнів перших класів та їх батьків або законних представників до Пенсійного фонду України. Оновлення списку буде подаватися щотижня до 15 листопада.
Відтак подання заяв може розпочатися орієнтовно наприкінці липня — на початку серпня. При цьому кінцевий термін подання заяви — 15 листопада.
Куди звертатися за консультацією
У разі виникнення питань чи труднощів з поданням заяви та оформленням картки громадяни можуть звертатися до:
- Сервісного центру Головного управління Пенсійного фонду у своїй області
- Міністерства соціальної політики України
- Місцевих департаментів та управлінь освіти
Також можна зв’язатися зі службою підтримки мобільного додатку «Дія».
Корисні посилання та гарячі лінії
За цим посиланням знайдете контактні дані сервісних центрів Пенсійного фонду за областями.
Ось посилання, за яким можна отримати послугу консультування від фахівця Міністерства соціальної політики.
Телефон Міністерства соціальної політики: (044) 289-86-22.
Контакти МОН для звернень громадян:
(044) 481 47 57
(044) 481 47 65
Урядова гаряча лінія: 1545.