Як легко вивчити складну орфографічну тему «Правопис іншомовних слів»

2020-06-21

Мар'яна Т.

«Правопис іншомовних слів» – тема зрозуміла, логічна, але складна для вивчення через такі причини.

По-перше, вона містить багато інформації, бо складається із 4 частин :

1. « Голосні и, і в іншомовних словах»,

2. «Апостроф в іншомовних словах»,

3. «М’який знак в іншомовних словах»,

4. «Подвоєння літер в іншомовних словах».

 

По-друге, майже вся інформація розрахована на запам’ятовування.

 

По-третє, частина іншомовних слів в українській мові пишеться не так, як у мові оригіналу чи англійській (наприклад, у словах «Dollar», «Intermezzo», «Pizza» в англійській, німецькій чи італійській мовах є подвоєння, а в українській мові немає: долар, інтермецо, піца).

 

По-четверте, є слова з дивним для нас написанням, як-от: О’Генрі, О’Кейсі.

Основний акцент варто зробити на запам’ятовуванні інформації.  Якщо деякі слова важко запам’ятати, то їх можна написати на аркушах та прикріпити у місцях, де ви буваєте найчастіше, щоб бачити. Неважко зробити фото таких слів і завантажити у свій профіль, наприклад в «Instagram». Старайтеся повторювати вивчену інформацію кілька разів, поки не відчуєте, що вже впевнені у правописі потрібних Вам слів. Щодня робіть кілька тестів з потрібної теми. Їх легко знайти в соцмережі «Instagram» в історіях відповідних профілів і виконати. При цьому Ви матимете вказівку, чи правильно відповіли. В описаних нижче правилах я використала слова, які були у тестових завданнях ЗНО минулих років з української мови.

 

І. Голосні

Важливо! Пишемо и:

1.  Після "де ти з'їси ці лини" - д, т, з, с, ц, л, н: диск, зигзаг, таксист, шифр, капучино, дисконт, чипси, химера, кредит, диплом, графин.

2.  Якщо слово закінчується на -ида, -ика: Атлантида, Адріатика, Вашингтон, Чикаго, Чилі, Лейпциг.

3.  Якщо є -ри-, а далі приголосний: дирижабль, Британія, Мадрид.

Запам’ятати правопис таких слів: антипод, єпископ, митрополія, митрополит, абориген, Кордильєри, юрисдикція, кипарис, буддист, дивізія, динамо, режим, синус; дизель (мотор), але Дізель (прізвище).

Пишемо і

Можна лише прочитати й не заучувати слова з літерою і, тому що їх ми вимовляємо саме так, як і пишемо.

- інцидент, Інтернет, ідеал; ідилія, ілюзія, пріоритет;

- якщо ми маємо слово, що закінчується на -ія: грація, артерія, революція, рація; ідилія, ілюзія;

- невідмінювані слова також закінчуються на і: поні, мерсі, парі, шасі, апріорі, колібрі;

після префіксів: дезінфекція, дезінформація;

у словах:  бізнес, пріоритет, міфологія, фільм, гіподинамія, Таллінн, хірург, вінегрет.

У власних назвах: Грімм, Шекспір, Діккенс, Міссурі.

 

ІІ.  Апостроф

1. Якщо б, п, в, м, ф, г, к, х, г, ж, ч, ш вимовляються твердо: б'єф, п'єдестал, комп'ютер, прем'єра, інтерв'ю, ад’ютант, торф’яний, к’янті, миш'як, кар'єра, Монтеск'є, Руж'є, Фур'є.

2. Якщо префікс закінчується на твердий приголосний звук, а далі я, ю, є, ї: ад'ютант, ін'єкція, кон'юнктура (але: дезактивувати, зініціювати, бо після префікса  не ю, я, є, ї)

3. У власних назвах: О’Генрі, О’Кейсі, Ж. Д’Арк, Д'Артаньян.

А якщо ці звуки вимовляються пом’якшено, то без апострофа: бюро, бязь, бюджет, гравюра, фюзеляж, пюпітр, рюкзак, кюре, кювет, рюш, Мюллер, Кюв'є.

 

ІІІ. Подвоєння

(Варто завчити приклади слів з подвоєнням, тому що правил їх написання немає. Такий правопис зумовлений їх вимовою чи звучанням у мові, з якої вони запозичені)

1.    У словах, які нам відомі, що часто вживаються в нашому мовленні, подвоєння немає: бароко, беладона, інтелектуальний, белетристика, ват (але Ватт) клас, група, алея, грип, фін, фіни, піца (піцерія), меседж, папараці, шасі, шосе; музичні терміни: інтермецо, стакато, лібрето, піцикато, фортисимо, бравісимо, піанісимо.

2.     У деяких назвах є подвоєння приголосних звуків: гамма (грецька літера), нетто, брутто, манна, тонна, ванна, бонна (якщо вихователька), мадонна, аннали, пенні (якщо монети), мотто (дотеп), булла (папська грамота), мулла, дурра (злакова рослина), мірра (ароматна смола), вілла.

    Але є слова з іншим значенням без подвоєння: віла (міфічна істота), бони (гроші), гама.

3.     Якщо є збіг приголосних префікса та кореня і при цьому існує непрефіксальне слово: імміграція, бо є міграція, але еміграція; інновація, ірреальний, контрреволюція, ірраціональний.

Але : нотація — анотація.

4.    Подвоєння приголосних звуків є у власних назвах: Міссісіпі, Голландія, Таллінн, Марокко; Стелла, Джонні, Мюллер, Руссо, Шиллер та похідних словах: андоррський, марокканець, яффський.

 

ІV. М’який знак

1.    При роздільній вимові та м’якості попереднього приголосного звука ми пишемо м’який знак перед я, ю, є, ї, й:  сеньйор, дуенья, Ньютон, Віньї, Мольєр, ательє, мільярд, віньєтка, каньйон.

• але: мюслі, нюанс, конфітюр.

2.  При м’якій вимові звука: альбатрос, джоуль, кольт, магістраль, фільм, Булонь, Дельфи, Кромвель, Нельсон, Рафаель, Чарльз, мільйон.

 

Вправи для практичної роботи

1Правильно вставте пропущені літери.
Ад..спетчербезпр..цедентнийват..канськийс..нт..ментальний
Бш..лінгконс..стенціяід..лічнийш..ллерівський
Впер..феріяд..вертисментц..тадельд..скр..мінація
Гкар..катурабрав..с..момаркет..нгс..рт..фікат
Дфорт..с..моінц.дентпр..ор..тетд..лема.

2Запишіть з подвоєнням чи без нього.
Анет..оінтел..ектшас..і,
Бнер..аціональнийір..аціональнийтер..иторіальний
Вем..іграціяім..іграціяап..еляція
Гбарок..окоміс..іядол..ар

3. Уставтеде потрібномякий знак чи апостроф.
Н..юанскуп..юрамодел..єрін..єкціяп..єдесталкеш..юб..ювет,

 мар..яждос..єрел..єфностал..гіяб..юлетеньбар..єрк..янтінокт..юрн,

 ад..ютантм..юзиклб..юджетдеб..ютп..юпітркур..єркап..юшон,

 кал..янО..Кейсіграв..юраконферанс..є.

Список використаних джерел:
1Український правопис. — К.: Наукова думка2015. — 288 с.

 

Тимків Мар’яна

 

Сподобалась стаття? Оцініть

5

На основі відгуків 1 користувачів

Мар'яна Т.

Автор та репетитор на BUKI: Мар'яна Т.

Учитель вищої категорії, сертифікований екзаменатор для перевірки творчих робіт ЗНО, репетитор, 24 роки успішного досвіду. Сучасні методики викладання, індивідуальний підхід.

Ціна

350 грн/год

Інші блоги автора

Шукаєте репетитора?

На BUKI відправляють заявки на співпрацю з репетитором кожні 4 хвилини. Та вже 650000+ учнів знайшли викладача. Бажаєте приєднатись до них?

Підібрати репетитора

BUKI

Платформа, що об’єднує репетиторів та учнів

Створити профіль репетитора