
Кожна людина відтворює щоденно десятки звичок. Це може відбуватися свідомо чи несвідомо, шкодити чи приносити користь, але стверджувати, що у вас їх немає – безглуздо. Кожен починає ранок зі свого ритуалу, чи це вмивання, чи зарядка, чи міцна кава. Протягом дня ви перевіряєте стрічку новин у телефоні, перекушуєте у певний час, ходите на навчання або роботу одним і тим самим маршрутом, хрускаєте пальцями тощо – все це ваші звички.
А чи є у вас такі поведінкові «шаблони», пов'язані з навчанням та здобуттям нових знань? Якщо ви раніше про це не замислювалися - приділіть кілька хвилин прочитанню цієї статті, та дізнаєтеся, як сформувати корисні звички, які зроблять ваше навчання ефективнішим.
Що таке звички?
Звичка – це певний шаблон поведінки, який виробляється шляхом багаторазового повторення. Вона може впливати на вас негативно, і навпаки – покращувати продуктивність. Певні дії ми робимо швидко і не замислюючись, доводячи виконання до автоматизму. Оскільки людина звикла отримувати умовну вигоду та задоволення негайно, шкідливі звички набуваються набагато легше. Це пов’язано з виробленням дофаміну, який грає ключову роль у «винагороді» мозку. Наприклад, ви п'єте каву з трьома ложками цукру, щоб задовольнити потребу в солодкому тут і зараз. Хоча варто було б подумати в довгостроковій перспективі й трансформувати цю звичку, обернувши її на свою користь (привчитися пити напої без цукру, щоб не наражати здоров'я на небезпеку).
Труднощі зі зміною усталених патернів не означають бажання самої людини слідувати старій моделі поведінки або відсутність у неї сили волі. Проблема в тому, що старі звички продовжують активуватися завдяки сигналам довкілля. Навіть після набуття нової звички сліди старої не завжди зникають. Найбільш успішною стратегією боротьби зі старою поведінкою буде лише усвідомлений контроль за помилками. Інший спосіб – зміна контекстних сигналів, якісь життєві зміни (наприклад, нова робота чи переїзд).
Читайте також: Як стати уважнішим: поради для дорослих та дітей
Як формуються звички?
Багато бажаних нами дій не приносять миттєвої винагороди, тому здобуття корисних звичок дається не так просто. Якщо ви хочете займатися фітнесом для підтримки фізичної форми та здоров'я, перший тиждень занять принесе вам лише біль у м'язах та втому. А бажані зміни настануть не так швидко. Саме ця відсутність негайної винагороди й демотивує людину. Набагато легше зробити звичкою перегляд серіалу перед телевізором.
З такою ж легкістю шкідливі звички можуть витісняти вже сформовані корисні. Так сталося з багатьма людьми під час пандемії. Опитування, проведене UIF (Ukrainian Institute for the Future), показало, що 23% українців закинули регулярні заняття спортом. Іншими словами, звичка «не займатися спортом» взяла гору.
Але пам'ятайте, що кожна звичка має певні наслідки. Якщо ви, наприклад, у громадському транспорті звикли слухати аудіокниги замість музики, велика ймовірність, що ваша мова стане більш розвиненою. Набуте красномовство у багатьох ситуаціях надасть вам певного пріоритету (ви більше сподобаєтеся співрозмовнику, роботодавець після співбесіди обере саме вашу кандидатуру тощо). Так само й погана звичка принесе вам свої наслідки: гризете ручку - маєте шанс підхопити інфекцію, пізно лягаєте спати - отримаєте хронічну втому й непрацездатність, п'єте солодкі газовані напої замість води - наберете зайву вагу та отримаєте проблеми зі здоров'ям.
Спробуйте зміцнювати свої нейронні зв'язки за допомогою приємних асоціацій. Наприклад, займаючись спортом, ви можете одягати навушники та слухати улюблену музику; підготувавши одяг на роботу з вечора, вранці поспите на 10 хвилин довше тощо. Головна ідея – придумати собі винагороду. І не зупиняйтесь у своїх спробах позбутися поганої звички чи придбати хорошу. Будьте готові до того, що всім відомий магічний «21 день» не завжди спрацьовує. Проводилося безліч досліджень формування звичок у піддослідних, але у жодному немає конкретного відрізка часу. Так, у британському експерименті учасникам знадобилося від 18 до 254 днів, щоб довести до автоматизму звичку харчуватися здоровою їжею.
Як звички впливають на навчання?
Так само як певні ритуали приносять вам користь у повсякденній діяльності, позитивні звички можуть вироблятися і в рамках навчання. Головною їхньою метою є мотивувати вас до роботи, щоб викладачеві не доводилося щоразу змушувати виконувати якусь самостійну дію. Адже часто учні чекають якихось заохочень, а працювати починають лише після нагадувань чи підказок з боку наставника.
Сформувавши хороші звички зараз, ви досягнете успіхів не тільки в навчанні, але й навчитеся бути більш організованим та відповідальним у майбутньому. Як ви вже зрозуміли, для формування якогось шаблону поведінки необхідно регулярно повторювати певну дію у певному контексті, і тоді сам контекст спонукатиме вас до дії. Наприклад, ви щоранку нагадували собі про те, що потрібно випити склянку води для запуску травної системи. І ось зараз, після пробудження, ви відразу йдете на кухню й робите пару ковтків води для хорошого самопочуття, і навіть не замислюєтеся над цією дією. Що ж допоможе вам сформувати добрі звички у навчанні?
- Точний порядок дій. Коли урок починається з тих самих дій щоразу, учні відразу знають, до чого їм бути готовими та що зараз потрібно робити. Наприклад, ваш учитель вибудовує кожен урок за схемою «1-повторення минулого матеріалу → 2-знайомство з новою темою → 3-відпрацювання знань у практичній частині». Незалежно від того, наскільки складною чи легкою буде нова тема, ви вже знаєте, що насамперед ви 10 хвилин приділите повторенню, 20 хвилин – новій темі, та наостанок – вирішуватимете завдання. Таким чином, ваші дії доведені до автоматизму й цінний час не витрачається на обговорення того, що потрібно робити. Так само ви можете самостійно робити, наприклад, на дистанційному навчанні.
- Зв'язок із контекстом. Багато дій людини відбуваються машинально, тому що вона отримує певні «поштовхи» від мозку, пов'язані з тим чи іншим контекстом. Наприклад, вийшовши з громадського транспорту, ви одразу обробляєте руки антисептиком. Контекстом може бути якесь місце, час, попередня подія. Облаштуйте свій письмовий стіл лампою, канцелярією та навчальними матеріалами, виконуйте домашнє завдання тільки там, і через певний час ви займатиметеся навчанням автоматично, сідаючи за нього. Або прийшовши із занять, пообідайте, відпочиньте трохи, і приступайте до домашньої роботи в точний час (наприклад, о 16:00). Повторюючи це щоразу, ви звикнете та організуєте своє навчання за чітким графіком, не гаючи часу.
- Регулярне повторення. Це головне правило на формування звички. Не зупиняйтеся, продовжуйте повторювати необхідну вам дію, і дуже скоро ви досягнете цього успіху. Вам лише потрібно витіснити одну неефективну звичку, замінивши її на ту, яка принесе результат. Наприклад, замініть звичку «вчити англійську раз на тиждень» на звичку «вчити англійську щодня по 20 хвилин», і тоді крива вашого навчання внаслідок прогресу стрімко піде вгору.
Всі ці рекомендації особливо актуальні для учнів у період карантину, коли навчання переходить на дистанційну форму. Поки батьки на роботі, діти надані самі собі, тому важливо працювати над самоорганізованістю. Якість віддаленої освіти нижче за звичайну (такий висновок можна зробити з досліджень про вплив пандемії на школярів). Корисним буде підтримувати рівень знань за допомогою додаткових занять із репетиторами. На платформі BUKI можна не тільки скористатися пошуком потрібних викладачів, але й знайти багато корисного матеріалу.
Читайте також: Як перестати прокрастинувати: поради та корисні додатки
Як сформувати звички необхідні для навчання?
Для формування будь-якої звички потрібен час. Навіть якщо ви загорілися чудовою ідеєю, яка принесе вам масу користі в майбутньому, спокуса кинути все на півдорозі дуже велика. Не опускайте руки – вводити у своє життя корисні звички однозначно варто і полегшити цей процес вам допоможуть наступні підказки:
- Організуйте відповідне середовище. Створіть собі таке робоче місце, яке полегшить виконання нової звички, і навпаки – ускладнить виконання старої. Як зазначено вище, облаштуйте свій письмовий стіл, прибравши з нього непотрібні гаджети, щоб вони не відвертали вашу увагу. Якщо ви любите влаштуватися затишніше в улюбленому кріслі й подивитися серіал у перерві між навчанняам, покладіть на це крісло краще книгу з літератури. Як тільки вам захочеться «вбити час» за переглядом, книга стане нагадуванням про те, що потрібно прочитати якийсь твір на наступний урок.
- Стратегія вибору ситуацій. Змінюйте своє фізичне чи соціальне середовище, щоб полегшити самоконтроль над виконанням звичок. Якщо ви розумієте, що прийшовши додому, вас зараз чекає гучний телевізор у сусідній кімнаті, крики молодшого брата тощо, через що ви не зможете нормально позайматися, знайдіть інше місце для цього. Залишіться, наприклад, у шкільній бібліотеці та спокійно виконайте домашнє завдання там. Ви повинні постійно аналізувати можливі спокуси та уникати їх, даючи можливість закріпитись новим корисним звичкам.
- Стратегія переведення уваги. Якщо ви все-таки перебуваєте в умовах, де є спокуси, спробуйте змістити фокус уваги на щось інше. Як показує дослідження американських вчених, цей метод самоконтролю був дуже ефективним для студентів та учнів старших класів. Учасників попросили видаляти спокуси з поля зору, а не намагатись безпосередньо протистояти їм. Найчастішими відповідями учнів були «я прибрав телефон під подушку», «вимкнув телефон», «попросив маму забрати у мене телефон» тощо. Завдяки зміщенню фокусу уваги їхня успішність наступного тижня в школі помітно зросла.
- Програми для контролю часу. Встановіть на свої гаджети спеціальну програму-блокувальник, в якій можна обмежити користування соцмережами або іншими додатками на час навчання. Зазвичай такі програми мають функцію розкладу, коли всі програми (або лише обрані) блокуються в певний час. Серед таких можна обрати Freedom, SelfControl, Focus.
- Чек-листи чи трекери. Для того, щоб досягнення нової мети завжди було перед очима, можна відзначати свій прогрес щодня. У чек-листах ви вказуєте свої цілі, бажані звички, і зафарбовуєте фрагменти поступово з дотриманням правил. Шаблони таких трекерів звичок доступні онлайн, а тут можна створити свій власний.