
Інклюзивна освіта дає можливість дітям з особливостями вчитися в найближчій загальноосвітній школі чи дитячому садку. У спеціалізованих інтернатах діти не можуть спілкуватися вільно зі своїми однолітками і повноцінно розвиватися.Така форма навчання адаптує навчальний процес і задовольняє потреби усіх дітей без винятку.
Що таке інклюзивна освіта?
В загальному розумінні термін «інклюзія» – це входження, включення у щось, як частина цілого. У сфері освіти інклюзію розуміють як процес реагування на різноманітні потреби людей, які приймають участь у навчанні. Мета інклюзії – створити вільне, безбар’єрне середовище у навчанні та професійній підготовці людей з ООП.
Інклюзивна освіта – це формат навчання, який дає можливість кожній людині навчатися в загальноосвітніх закладах.
При цьому для учнів створюють комфортні умови:
-
Перепланування класів та інших приміщень;
-
Впровадження нових методик у процесі навчання;
-
Перегляд навчального плану і його підлаштування під можливості всіх учнів;
-
Адаптація методик оцінювання.
Особливості інклюзивної освіти
-
Інклюзія стирає межі між системою освіти і системою помочі учням з особливими освітніми потребами;
-
Допомагає батькам приймати безпосередню участь у навчанні дитини;
-
Завдяки інклюзивній освіти у діти перебувають у колективі, розвивають свої здібності;
-
Діти можуть навчатися у професійних навчальних закладів та вишах;
-
Діти спілкуються, товаришують з однолітками у навчальному закладі та поза його межами, взаємодіють з колективом;
-
Усі учні інклюзивного класу спокійного сприймають відмінності між людьми.
Принципи інклюзивної освіти
-
Цінність будь-якої людини не повинна залежати від її здібностей та досягнень.
-
Усі люди здатні думати і відчувати.
-
Усі люди повинні спілкуватися з однолітками, це сприяє гармонійному розвитку.
-
Навчання тільки в контексті реального спілкування.
-
Залучення батьків до навчального процесу в якості рівноправних партнерів.
-
Налагодження спільної роботи вчителів, батьків та інших фахівців для продуктивної взаємодії з дітьми.
Читайте також: Як вивчити вірш? Лайфхаки для школярів
Інклюзивна освіта: законодавчі норми в Україні
У 2001 році в Україні створили проект для соціальної адаптації та інтеграції у соціум дітей з особливими потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх закладах. З цього часу в країні почали активно обговорювати, як залучити таких дітей у загальний навчальний процес.
У 2017 році прийняли Закон про інклюзивну освіту, в якому прописані права дітей. Кожна дитина має право безкоштовно навчатися у будь-якому освітньому закладі, незалежно від наявності групи інвалідності. У Законі прописані наступні права учнів:
-
Можливе віддалене чи індивідуальне навчання;
-
Психолого-педагогічна, корекційно-розвиткова терапія;
-
Зарахування в інклюзивні класи загальноосвітніх навчальних закладів;
-
Облаштування навчальних приміщень з урахуванням потреб учнів;
-
Підтримка корекційних фахівців;
-
Адаптована навчальна програма, форми та методи навчання.
В інклюзивному класі може навчатися до 30 дітей, троє з яких – з особливими потребами. Під час навчання з дитиною повинен бути поряд асистент, який буде її підтримувати під час уроків та на перерві.
Для учні з ООП розробляють індивідуальний план навчання, до якого включають заняття з корекційними педагогами, психологами, логопедами та іншими спеціалістами.
У 2020 році в Україні вже нараховувалось понад 13500 інклюзивних класів, в яких навчались більше 19000 учнів з особливими освітніми потребами. Заклади дошкільної освіти у 2019–2020 навчальному році відвідували понад 4500 дітей з особливими освітніми потребами. У вишах та професійно-технічних навчальних закладах навчалось понад 1300 студентів з особливими потребами.
Влітку 2021 року Рада безбар’єрності розробила план заходів на найближчі 2 роки, щоб реалізувати Національну стратегію, яка допоможе створити безбар’єрний простір в Україні. Після втілення цього плану всі інклюзивно-ресурсні центри будуть забезпечені сучасними методиками, щоб проводити комплексну оцінку дітей раннього віку. Усього заплановано 250 проектів, реалізація яких допоможе розвинути інклюзивну освіти в Україні.
Інклюзивна освіта в ДНЗ
Розвиток інклюзивного навчання дозволяє дітям з особливими освітніми потребами відвідувати дошкільні навчальні заклади. Батьки дитини можуть обрати будь-який дитячий садок, що знаходиться найближче до місця проживання.
Для зарахування дитини у ДНЗ батьки повинні звернутися до керівника закладу та написати заяву. Після цього у садку буде створено інклюзивну групу.
Важливим принципом інклюзивної освіти є підлаштування системи під дитину з особливими потребами, а не дитини під систему. Тому в дитячих садках з інклюзивними групами створюються особливі умови:
-
Встановлюються пандуси;
-
Облаштовуються ресурсні кімнати для проведення корекційних, психоло-педагогічних та інших спеціальних занять;
-
Забезпечується достатня кількість навчально-методичних посібників, дидактичних матеріалів для інклюзивного навчання.
В інклюзивних групах працюють не тільки вихователь та помічник вихователя. До навчального та виховного процесу залучають асистента, логопеда, музичного та медичного працівника, психолога, дефектолога.
Створення та підтримання психоемоційного комфорту у групі – важлива задача педагога. Вихователі організовують розвиваючі заняття, проводять музичні уроки та по можливості рухливі ігри. Для підготовки до занять використовують навчально-наочні посібники та дидактичні матеріали для інклюзивного навчання.
Вихователь інклюзивної групи повинен:
-
Толерантно ставитися до особливостей дитини, але не акцентувати на них увагу;
-
Допомагати дитині почувати себе частиною колективу;
-
Підтримувати дитину з особливими освітніми потребами, але не відокремлювати її від інших дітей;
-
Наближати навчальні завдання до потреб та можливостей дитини;
-
Співпрацювати з іншими спеціалістами та батьками.
Відвідування дитиною з особливими освітніми потребами інклюзивної групи ДНЗ – чудовий початок для подальшого успішного навчання.
Читайте також: Навчаємося граючи. Що таке гейміфікація
Інклюзивна освіта в школі
Запровадження інклюзивної моделі освіти у школах – це командна робота, до якої необхідно залучити директора та його заступника з навчально-виховної роботи, вчителя початкових класів чи класного керівника, асистента вчителя, практичного психолога, соціального педагога, вчителя-дефектолога та батьків дитини.
Вчитель у традиційній школі має доносити інформацію та пояснювати її учням. Вчитель в інклюзивній моделі освіти – це координатор, наставник, менеджер, спостерігач і психолог в одному обличчі.
Рекомендації для вчителів інклюзивних класів:
-
Розробляти програму уроку з огляду на індивідуальні особливості учнів;
-
Cпиратися на сильні сторони дітей;
-
Використовувати підказки – жести, міміку, вказівки;
-
Створювати візуальні презентації для кращого засвоєння матеріалу;
-
Додати в програми уроків методи заспокоєння чи зняття напруження;
-
Мотивувати батьків до спільного навчання з дитиною.
Як допомогти дитині з особливими потребами в навчанні
Для повноцінного емоційного, розумового та соціального розвитку кожній дитині необхідно, щоб батьки, педагоги та інші спеціалісти позитивно ставились до неї, розуміли та сприймали її як особистість.
Дітям з особливими освітніми потребами необхідна додаткова увага від батьків. Рекомендується:
-
Хвалити дитину навіть за незначні досягнення;
-
Виконувати спеціальні вправи для розвитку дрібної моторики;
-
Проводити час за малюванням, іграми з піском, водою, глиною – це сприяє розвитку моторики та мислення;
-
Створювати повноцінне мовне середовище, говорити з дитиною чітко і правильно, обговорювати з нею побачене вдома чи на вулиці;
-
Розглядати з дитиною цікаві зображення, допомагати сприймати побачене, привертати увагу до важливих деталей;
-
Стимулювати дитину завершувати почату справу: збирати іграшки, робити домашнє завдання тощо.
Якщо батьки помічають, що у їхньої дитини виникають труднощі з якимось навчальним предметом, вони можуть звернутися по допомогу до репетитора та організувати учню додаткові заняття. Репетитор використовує у процесі навчання спеціальні методики, які допомагають дитині краще засвоїти матеріал. Спеціаліст враховує індивідуальні особливості кожного учня і підбирає той темп роботи, який комфортний дитині. Знайти репетитора для своєї дитини ви можете на сайті BUKI.
Батьки повинні брати активну участь у навчанні дитини з особливими потребами. Саме вони найбільше знають про свою дитину. Батьки можуть допомогти вчителям адаптувати навчальний матеріал і методи навчання, розповівши про індивідуальні особливості дитини.