Інклюзивна освіта в Україні: засади та розвиток

Оновлено 28.01.2025

Катерина Г.

Статті автора: 21

Інклюзивна освіта в Україні: засади та розвиток

Інклюзивна освіта дає можливість дітям з особливостями вчитися в найближчій загальноосвітній школі чи дитячому садку. У спеціалізованих інтернатах діти не можуть спілкуватися вільно зі своїми однолітками і повноцінно розвиватися.Така форма навчання адаптує навчальний процес і задовольняє потреби усіх дітей без винятку.

Що таке інклюзивна освіта? 

В загальному розумінні термін «інклюзія» – це входження, включення у щось, як частина цілого. У сфері освіти інклюзію розуміють як процес реагування на різноманітні потреби людей, які приймають участь у навчанні. Мета інклюзії – створити вільне, безбар’єрне середовище у навчанні та професійній підготовці людей з ООП.

Інклюзивна освіта – це формат навчання, який дає можливість кожній людині навчатися в загальноосвітніх закладах.

інклюзивна освіта

При цьому для учнів створюють комфортні умови: 

  • Перепланування класів та інших приміщень;

  • Впровадження нових методик у процесі навчання;

  • Перегляд навчального плану і його підлаштування під можливості всіх учнів;

  • Адаптація методик оцінювання.

Особливості інклюзивної освіти 

  • Інклюзія стирає межі між системою освіти і системою помочі учням з особливими освітніми потребами;

  • Допомагає батькам приймати безпосередню участь у навчанні дитини;

  • Завдяки інклюзивній освіти у діти перебувають у колективі, розвивають свої здібності;

  • Діти можуть навчатися у професійних навчальних закладів та вишах;

  • Діти спілкуються, товаришують з однолітками у навчальному закладі та поза його межами, взаємодіють з колективом;

  • Усі учні інклюзивного класу спокійного сприймають відмінності між людьми.

інклюзивна освіта

Принципи інклюзивної освіти

  1. Цінність будь-якої людини не повинна залежати від її здібностей та досягнень.

  2. Усі люди здатні думати і відчувати.

  3. Усі люди повинні спілкуватися з однолітками, це сприяє гармонійному розвитку.

  4. Навчання тільки в контексті реального спілкування.

  5. Залучення батьків до навчального процесу в якості рівноправних партнерів.

  6. Налагодження спільної роботи вчителів, батьків та інших фахівців для продуктивної взаємодії з дітьми.

Читайте також: Як вивчити вірш? Лайфхаки для школярів

Інклюзивна освіта: законодавчі норми в Україні 

У 2001 році в Україні створили проект для соціальної адаптації та інтеграції у соціум дітей з особливими потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх закладах. З цього часу в країні почали активно обговорювати, як залучити таких дітей у загальний навчальний процес.

У 2017 році прийняли Закон про інклюзивну освіту, в якому прописані права дітей. Кожна дитина має право безкоштовно навчатися у будь-якому освітньому закладі, незалежно від наявності групи інвалідності. У Законі прописані наступні права учнів:

  • Можливе віддалене чи індивідуальне навчання;

  • Психолого-педагогічна, корекційно-розвиткова терапія;

  • Зарахування в інклюзивні класи загальноосвітніх навчальних закладів;

  • Облаштування навчальних приміщень з урахуванням потреб учнів;

  • Підтримка корекційних фахівців;

  • Адаптована навчальна програма, форми та методи навчання.

В інклюзивному класі може навчатися до 30 дітей, троє з яких – з особливими потребами. Під час навчання з дитиною повинен бути поряд асистент, який буде її підтримувати під час уроків та на перерві.

інклюзивна освіта

Для учні з ООП розробляють індивідуальний план навчання, до якого включають заняття з корекційними педагогами, психологами, логопедами та іншими спеціалістами.

У 2020 році в Україні вже нараховувалось понад 13500 інклюзивних класів, в яких навчались більше 19000 учнів з особливими освітніми потребами. Заклади дошкільної освіти у 2019–2020 навчальному році відвідували понад 4500 дітей з особливими освітніми потребами. У вишах та професійно-технічних навчальних закладах навчалось понад 1300 студентів з особливими потребами.

Влітку 2021 року Рада безбар’єрності розробила план заходів на найближчі 2 роки, щоб реалізувати Національну стратегію, яка допоможе створити безбар’єрний простір в Україні. Після втілення цього плану всі інклюзивно-ресурсні центри будуть забезпечені сучасними методиками, щоб проводити комплексну оцінку дітей раннього віку. Усього заплановано 250 проектів, реалізація яких допоможе розвинути інклюзивну освіти в Україні.

Інклюзивна освіта в ДНЗ 

Розвиток інклюзивного навчання дозволяє дітям з особливими освітніми потребами відвідувати дошкільні навчальні заклади. Батьки дитини можуть обрати будь-який дитячий садок, що знаходиться найближче до місця проживання.

Для зарахування дитини у ДНЗ батьки повинні звернутися до керівника закладу та написати заяву. Після цього у садку буде створено інклюзивну групу.

Важливим принципом інклюзивної освіти є підлаштування системи під дитину з особливими потребами, а не дитини під систему. Тому в дитячих садках з інклюзивними групами створюються особливі умови:

  • Встановлюються пандуси;

  • Облаштовуються ресурсні кімнати для проведення корекційних, психоло-педагогічних та інших спеціальних занять;

  • Забезпечується достатня кількість навчально-методичних посібників, дидактичних матеріалів для інклюзивного навчання.

В інклюзивних групах працюють не тільки вихователь та помічник вихователя. До навчального та виховного процесу залучають асистента, логопеда, музичного та медичного працівника, психолога, дефектолога.

інклюзивна освіта

Створення та підтримання психоемоційного комфорту у групі – важлива задача педагога. Вихователі організовують розвиваючі заняття, проводять музичні уроки та по можливості рухливі ігри. Для підготовки до занять використовують навчально-наочні посібники та дидактичні матеріали для інклюзивного навчання.

Вихователь інклюзивної групи повинен: 

  • Толерантно ставитися до особливостей дитини, але не акцентувати на них увагу;

  • Допомагати дитині почувати себе частиною колективу;

  • Підтримувати дитину з особливими освітніми потребами, але не відокремлювати її від інших дітей;

  • Наближати навчальні завдання до потреб та можливостей дитини;

  • Співпрацювати з іншими спеціалістами та батьками.

Відвідування дитиною з особливими освітніми потребами інклюзивної групи ДНЗ – чудовий початок для подальшого успішного навчання.

Читайте також: Навчаємося граючи. Що таке гейміфікація

Інклюзивна освіта в школі 

Запровадження інклюзивної моделі освіти у школах – це командна робота, до якої необхідно залучити директора та його заступника з навчально-виховної роботи, вчителя початкових класів чи класного керівника, асистента вчителя, практичного психолога, соціального педагога, вчителя-дефектолога та батьків дитини.

Вчитель у традиційній школі має доносити інформацію та пояснювати її учням. Вчитель в інклюзивній моделі освіти – це координатор, наставник, менеджер, спостерігач і психолог в одному обличчі.

Рекомендації для вчителів інклюзивних класів:

  • Розробляти програму уроку з огляду на індивідуальні особливості учнів;

  • Cпиратися на сильні сторони дітей;

  • Використовувати підказки – жести, міміку, вказівки;

  • Створювати візуальні презентації для кращого засвоєння матеріалу;

  • Додати в програми уроків методи заспокоєння чи зняття напруження;

  • Мотивувати батьків до спільного навчання з дитиною. 

Як допомогти дитині з особливими потребами в навчанні 

Для повноцінного емоційного, розумового та соціального розвитку кожній дитині необхідно, щоб батьки, педагоги та інші спеціалісти позитивно ставились до неї, розуміли та сприймали її як особистість.

інклюзивна освіта

Дітям з особливими освітніми потребами необхідна додаткова увага від батьків. Рекомендується: 

  • Хвалити дитину навіть за незначні досягнення;

  • Виконувати спеціальні вправи для розвитку дрібної моторики;

  • Проводити час за малюванням, іграми з піском, водою, глиною – це сприяє розвитку моторики та мислення;

  • Створювати повноцінне мовне середовище, говорити з дитиною чітко і правильно, обговорювати з нею побачене вдома чи на вулиці;

  • Розглядати з дитиною цікаві зображення, допомагати сприймати побачене, привертати увагу до важливих деталей;

  • Стимулювати дитину завершувати почату справу: збирати іграшки, робити домашнє завдання тощо.

Якщо батьки помічають, що у їхньої дитини виникають труднощі з якимось навчальним предметом, вони можуть звернутися по допомогу до репетитора та організувати учню додаткові заняття. Репетитор використовує у процесі навчання спеціальні методики, які допомагають дитині краще засвоїти матеріал. Спеціаліст враховує індивідуальні особливості кожного учня і підбирає той темп роботи, який комфортний дитині. Знайти репетитора для своєї дитини ви можете на сайті BUKI.

Батьки повинні брати активну участь у навчанні дитини з особливими потребами. Саме вони найбільше знають про свою дитину. Батьки можуть допомогти вчителям адаптувати навчальний матеріал і методи навчання, розповівши про індивідуальні особливості дитини.

Читайте також: Єдина школа: навіщо впровадили цю систему та як їй користуватися

Сподобалась стаття? Оцініть

4.67

На основі відгуків 12 користувачів

Катерина Г.

Автор Катерина Г.

Маю вищу освіту за спеціальністю "Журналістика". Працюю копірайтеркою на фрілансі.

Статті автора: 21

Підібрати репетитора

Інклюзивна освіта в Україні: засади та розвиток

Що таке інклюзивна освіта?

Інклюзивна освіта – це формат навчання, який дає можливість кожній людині навчатися в загальноосвітніх закладах. При цьому для учнів створюють комфортні умови: Перепланування класів та інших приміщень; Впровадження нових методик у процесі навчання; Читайте більше на BUKI

Які є законодавчі норми щодо інклюзивної освіти в Україні?

Влітку 2021 року Рада безбар’єрності розробила план заходів на найближчі 2 роки, щоб реалізувати Національну стратегію, яка допоможе створити безбар’єрний простір в Україні. Після втілення цього плану всі інклюзивно-ресурсні центри будуть забезпечені сучасними методиками, щоб проводити комплексну оцінку дітей раннього віку. Усього заплановано 250 проектів, реалізація яких допоможе розвинути інклюзивну освіти в Україні. Читайте більше на BUKI

Як навчати дитину з особливими потребами?

Розробляти програму уроку з огляду на індивідуальні особливості учнів; Cпиратися на сильні сторони дітей; Використовувати підказки – жести, міміку, вказівки; Читайте більше на BUKI

Як допомогти дитині з особливими потребами в навчанні?

Дітям з особливими освітніми потребами необхідна додаткова увага від батьків. Рекомендується: Хвалити дитину навіть за незначні досягнення; Виконувати спеціальні вправи для розвитку дрібної моторики; Проводити час за малюванням, іграми з піском, водою, глиною – це сприяє розвитку моторики та мислення; Читайте більше на BUKI

Схожі статті

BUKI

Платформа, що об’єднує репетиторів та учнів

Створити профіль репетитора

Експертні статті від репетиторів