Часом викладачі та студенти запитують себе з чого ж почати вивчати іноземну мову. Хтось починає вивчати базових 500 -1000 слів, інші ж одразу починають опрацьовувати підручники міжнародного видання або завантажують на свій телефон додатки, вивчаючи особливості граматики та лексики. Однак, рано чи пізно всі починають помічати певні труднощі з аудіюванням.
В таких випадках я часто чула скарги не на власний підхід навчання, а на носіїв мови. Виявляється, що часом вони говорять занадто швидко та не чітко вимовлять слова.
Цікаво, правда ж? Але на справді, ядро цієї проблеми лежить у першому дні, коли Ви почали вивчати іноземну мову з огляду на те, що Ви почали вивчати мову з граматики чи лексики, а варто було розпочати навчання саме з панування фонетики.
Фонетика надає фундаментальні знання вимови та будови фонетичної системи мови, яку ви вивчаєте, тому якщо Ви розпочали вивчати іноземну мову саме з фонетики, то шанс того, що Ви матимете проблеми з аудіюванням – мізерна.
Я пропоную розпочати вивчати фонетику, використовуючи такі видання, як: `English Pronunciation in Use: Elementary. Однак, на Elementary зупинятися не варто, адже видавництво пропонує вивчати фонетику і на рівнях Intermediate та Advanced.
Однак, варто зазначити, що учні часом не готові розпочати вивчати фонетику рівня Elementary. Зазвичай це студенти, які щойно розпочали вивчати іноземну мову, тому рівень їхніх знань дорівнює нулю. Саме в таких випадках я проводжу підготовку до вивчення іноземної мови, що передбачає собою фонетичний курс, який триває від трьох тижнів (тривалістю курсу варто орієнтувати індивідуально на кожного студента). Даний курс передбачає створення презентацій із фонетичним матеріалом та вправами.
Я рекомендую вивчати на початку не більше дев’яти звуків на урок для полегшення засвоєння матеріалу. Більш того, варто забезпечити Ваших учнів аудіофайлами, щоб вони мали змогу опрацьовувати фонетику самостійно у вигляді домашнього завдання. Звичайно, якщо Ви обрали підручник, то це значною мірою полегшує Вам завдання, адже до підручника додаються аудіо файли. Але якщо Ви маєте новачків та складаєте презентації самостійно, то Вам доведеться створювати аудіо самостійно, записуючи свою вимову на диктофон.
Фонетичний курс передбачає вирішення наступних завдання:
- Опанування системою звуків та правил читання англійської мови.
- Вивчення транскрипційних знаків.
- Здійснення постанови вимови учня.
- Фонетичний курс допомагає надалі з легкістю опанувати аудіювання, адже учень не зможу почути на належному рівні вихідну мову без фундаментальних знань фонетики.
Пропоную розглянути зразок вправ, що можуть слугувати основою для фонетичних занять.
a [ǽ] |
Pan, bat, dam, smash, trap, shall, flat,pan |
a [ei] |
Bade, pane, mate,shale, race, page, same, cane |
a [ǽ]-[ei] |
Glade – glade, dam-dame, man-mane |
Варто зазначити, що такі вправи можуть підійти не лише для новачків, а й для учнів рівня A1/A2, які не володіють фонетичним матеріалом на достатньому рівні.Однак, вправи для новачків та знавців вже певного рівня можуть відрізнятися наступним чином:
- З новачками алгоритм дії досить простий : прослуховування – повторення – самостійне відтворення
- Натомість, учні, що вже мають певний рівень знань можуть прослухати звук, прослухати та прочитати приклади та згадати слово чи декілька слів, у яких присутній даний звук.
Окрему увагу варто приділяти відтворенню опрацьованого матеріалу під час безпосереднього вивчення англійської мови: читання, аудіювання та говоріння повинно проходити з чітким відтворення звуків англійської мови. Більш того, аудіювання слід проводити наступним чином:
1) Прослуховування аудіо матеріалу один раз чи необхідну кількість разів.
2) Виконання вправ після прослуховування. Якщо присутні певні труднощі з виконанням вправ, варто надати учню можливість знову прослухати аудіо. У випадку, якщо труднощі залишилися, варто надати прослухати невеличкий шматочок аудіо, який дає відповідь на запитання. У випадку, якщо учень знову не зміг зрозуміти почуте, слід написати учню уривок або продемонструвати завчасно підготовлений скрипт: учень повинен знову прослухати дивлячись у текст та з допомогою педагога розібрати всі труднощі.
3) Після виконання завдань покажіть учню скрипт та виконайте вправу на покращення фонетики: включіть аудіо та дайте учню можливість прослухати першу фразу, після чого учень повинен відтворити її, враховуючи інтонаційні та фонетичні особливості. Відтворіть таким чином весь діалог.
4) Після цієї вправи увімкніть аудіо знову. Завдання учня: слухати мовця та одночасно читати текст в голос.
5) Наступним етапом є самостійне прочитання тексту.
Отже, ми можемо дійти висновку, що опанування фонетичним матеріалом – це важлива частина вивчення англійської мови.