Порядок слів у запитаннях вважається однією з найважчих тем в англійській мові, оскільки відповідно до типу запитання та граматичного часу, він здійснюється по-різному. Мало того, формування запитань з дієсловом to be (бути) відбувається відмінно від решти дієслів.
Через те, що граматичних часів в англійській мові чимало, пропоную розглянути п’ять типів запитань в теперішньому простому часі Present Simple.
Наприклад, візьмемо примітивне простеньке речення:
- I take English classes every day. — Я щодня беру уроки англійської мови.
1. General question — загальне запитання:
Загальне запитання або closed question (закрите питання) — це питання до всього речення, яке в Present Simple буде мати на початку допоміжні дієслова do або does, якщо це третя особа однини (he, she, it — він, вона, воно):
- Do I take English classes every day? — Чи я щодня беру уроки англійської мови?
- Does he take classes every day? — Чи він щодня бере уроки англійської мови?
2. Special question — спеціальне запитання.
Цей тип запитань утворюється за допомогою питальних слів what — що, який, where — де, куди, when — коли, whose — чий, чиї, whom — кого, why — кому, how — як, how many — скільки (до предметних), how much — скільки (до речовинних). Його ще називають open question відкритим запитанням:
- What do I take every day? — Що я щодня беру?
- What does he take every day? — Що він щодня бере?
- How often do I takeEnglish classes? – Як часто я беру уроки англійської мови?
- How often does he take English classes? — Як часто він бере уроки англійської мови?
3. A question to the subject — питання до підмета.
Запитання до підмета містить питальні слова what (що) та who (хто). Після них ми завжди вживаємо дієслово у третій особі однини й порядок слів після who або what залишається таким, як і в стверджувальному реченні:
- Who takes English classes every day? — Хто щодня бере уроки англійської мови?
4. Alternative question — альтернативне запитання.
Такий тип питань використовується, коли надається вибір між чимось і чимось іншим. При цьому ми використовуємо сполучник or. Порядок слів в альтернативному запитанні такий же, як і у загальному:
- Do I or does he take English classes every day? — Я чи він щодня бере уроки англійської мови?
- Do I take English or German classes every day? — Ти береш уроки англійської чи німецької мови кожного дня?
5. Tag question — розділове запитання.
Розділове запитання або питання з хвостиком утворюється за допомогою питальних слів “чи не так?” На відміну від української мови, де усі розділові запитання формуються цим запитанням, в англійській мові існує безліч його варіантів. Відмітимо, що question tags питальні хвостики утворюються за допомогою допоміжних дієслів don’t або doesn’t та підмета, якщо це стверджувальне речення та do або does з підметом у заперечувальному реченні. Отже, переписуємо наше стверджувальне речення, ставимо кому й утворюємо питальний хвостик “чи не так?”:
- I take English classes every day, don’t I? — Я щодня беру уроки англійської мови, чи не так?
- I don’t take English classes every day, do I? — Я не беру уроки англійської мови щодня, чи не так?
- He doesn’t take English classes every day, does he? — Він не бере уроки англійської мови щодня, чи не так?
- He takes English classes every day, doesn’t he? — Я беру уроки англійської мови щодня, чи не так?
Тепер розберемо п’ять типів запитань у Present Simple з дієсловом to be бути. Також візьмемо до прикладу просте речення:
- He is a student. — Він — студент
1. Загальне питання
Цей тип запитання з дієсловом to be утворюється мінянням місцями підмета і присудка:
- Is he a student? — Чи він студент?
2. Спеціальне запитання
Виносимо what на перше місце:
- What is he? — Хто він за професією?
3. Питання до підмета
Ставимо who на перше місце:
- Who is he? — Хто він?
4. Альтернативне запитання
Утворюємо за таким самим принципом, як і загальне питання, лише додаємо сполучник or (або) перед іншою альтернативою:
- Is he a student or teacher? — Він студент чи викладач?
5. Розділове запитання
Переклад “чи не так” може бути в декількох варіаціях: isn’t he?, aren’t? they, aren’t I? (виняток), якщо речення у стверджувальній формі, а якщо в заперечувальній, то is he?, are they?, am I?.
He is a student, isn’t he? — Він — студент, чи не так?
He isn’t a student, is he? — Він не є студентом, чи не так?
Виняток:
I am a student, aren’t I? — Я — студент, чи не так?
Отже, як бачимо, усі типи запитань потребують детального вивчення, ретельного аналізу та систематизації. Тільки тоді формувати запитання можна буде з легкістю, а згодом дійти до автоматичності.